روبات‌های کاغذی، دستیارجراحان آینده سرویس

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، محققان دانشگاه هاروارد كه پيش از اين موفق به ساخت روباتهايي با الهام از ماهي مرکب با عضلات مصنوعي از پلاستيك نرم شده بودند كه نيروي خود را از پمپهاي هواي پنوماتيكي بدست ميآورد، اكنون توانستهاند با تركيب اين شيوه با كاغذ، مجموعهاي از ساختارهاي سبك وزن بسازند كه از قابليت تاشوندگي، پيچ خوردگي و حتي بلند كردن وزنهاي بيشتر برخوردارند.

کاغذ بسیار منعطف بوده؛ اما برخلاف پلاستیک قابل کشش نبوده که آن را برای ساخت سازه‌های سخت در زمان پر کردن یک بالن کاغذی از هوا، مفید می‌سازد.

برای مثال کاغذی که در اشکال دم مانند جاسازی شده در پلاستیک منعطف تا شده است، در زمان پر باد شدن به سمت بالا کشیده شده و منجر به ایجاد یک لوله یک سانتیمتری با وزن حدود هشت گرم شده و قادر به بلند کردن یک کیلوگرم وزن است.

چسباندن بخشهای مختلف دم ها به یکدیگر می‌تواند به ایجاد یک حالت U شکل در زمان تورم منجر شده یا در زمان گسترش به حالت پیچیده درآید.

برخلاف روباتهای امروزی موجود در خط تولید کارخانه‌ها، این طراحی‌های ساده می‌توانند به شکل روباتهای نرم با قابلیت عملکرد شبیه انسان ارتقا یابند.

به گفته این محققان، می‌توان از این طرحها در آینده برای کمک به جراحان یا انجام کارهای ظریف بر روی اجسامی مانند میوه و تخم‌مرغ استفاده کرد.