به گزارش افکار نیوز به نقل از خبر آنلاین ، سازههای کاغذی که با استفاده از اصول اوریگامی (هنر تازدن کاغذ که توسط مردم ژاپن توسعه یافته است) ساخته میشوند، میتواند به ساخت روباتهای ارزان و آسانساختی منجر شود که با روباتهای سنتی فلزی بسیار متفاوتند.
به گزارش نیوساینتیست، جرج وایت‌سایدز و همکارانش در دانشگاه هاروارد در گذشته با الهام از ماهی مرکب، روباتی ساخته بودند که ماهیچه‌های مصنوعی از جنس پلاستیک نرم داشت و نیروی خود را از پمپ‌های پنوماتیک به دست می‌آورد. اکنون آنها این تکنیک را با کاغذ ترکیب کرده‌اند تا مجموعه‌ای از سازه‌های سبک‌وزن را بسازند که قادرند خم بشوند، پیچ بخورند، و حتی اجسام سنگین را بلند کنند.

کاغذ اگرچه انعطاف‌پذیر است، اما بر خلاف پلاستیک کش نمی‌آید. در نتیجه زمانی‌که یک بالون کاغذی با هوا پر می‌شود، برای شکل‌دهی سازه‌های صلب مناسب است. برای مثال، کاغذی که به شکل یک فانوس تا خورده است و درون یک پلاستیک انعطاف‌پذیر جاسازی شده؛ زمانی‌که باد می‌شود به سمت بالا منبسط می‌شود و با ایجاد لوله‌ای به عرض ۱ سانتی‌متر و وزن تنها ۸ گرم، می‌تواند باری به وزن ۱ کیلوگرم را بلند کند. چسباندن بخش‌های مختلف این فانوس به یکدیگر امکان پیچیدن یا تا خوردن آن را در حین باد شدن فراهم می‌آورد.
با بهبود این طراحیهای ساده میتوان روباتهای نرمی ساخت که قادرند بر خلاف روباتهایی که اکنون در خطوط تولید کارخانهها استفاده میشوند، در نزدیکی و کنار انسانها کار کنند. به گفته گروه تحقیقاتی این روباتها میتوانند به عنوان دستهای اضافی برای جراحان، یا برای کار کردن با اجسام ظریفی مانند تخم مرغ و میوجات استفاده شوند.