به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، سه بار وارد كردن اشتباه پينكد توسط مشترك باعث سوختن سيمكارت ميشود (كه با استفاده از كليد puk۱ قابل بازيابي است و درصورت ۱۰ بار اشتباه وارد كردن puk سيمكارت بلوك شده و غيرقابل استفاده ميشود).

قطع از HLR به دلیل نپرداختن قبض مشترک و یا دریافت شکایت هم از جمله دلایل غیرفعال شدن سیم‌کارت است(در این صورت این پیغام که شماره‌گیری برای شما مقدور نیست پخش می‌شود).



اما در برخی از سیم‌کارت‌ها به دلایل امنیتی، شمارنده‌ای وجود دارد که پس از چند سال استفاده از سیم‌کارت ممکن است این شمارنده پرشده و سیم‌کارت در شبکه‌ی Update نشود. در این حالت باید سیم‌کارت تعویض شده(با مراجعه به دفاتر امور مشترکین، بدون هزینه‌ قابل انجام است).

هم‌چنین ممکن است سیم‌کارت شما به دلیل تنوع گوشی‌ها و رشد سریع تکنولوژی‌ ساخت گوشی، با برخی از گوشی‌ها به درستی کار نکند، در این حالت نیز با مراجعه به دفاتر مشترکین به همراه گوشی سیم‌کارت و شناسنامه‌ی سیم‌کارت، به صورت رایگان تعویض می‌شود.

ساختار سیم‌کارت چیست؟

سیم‌کارت به صورت کلی SMART CARD‌ها با تمامی تنوع خدمات و کاربرد‌های متفاوت از ساختار مشابهی تشکیل شده است.

هر SMART CARD‌ مشابه یک کامپیوتر کوچک بوده و شامل پردازشگر اصلی CPU، انواع حافظه مانند؛ PROM _ EE _ RAM ROM، واحد ارتباطی UART و … است.

برخی از SMART CARD‌ها علاوه بر اجزای فوق، مجهز به پرداشگر کمکی(Coprocessor) هستند که اجزای عملیات ریاضی و به ویژه رمزنگاری کاربرد دارد.

انواع سیم‌کارت:

سیم‌کارت یکی از انواع کارت‌های هوشمند(SMART CARD) است که به عنوان شناسه‌ی اصلی مشترک در شبکه‌ی GSM به‌کار می‌رود، به عبارت دیگر پروسه‌ی شناسایی هویت و تفکیک بین مشترکین مجاز و غیرمجاز توسط سیم‌کارت امکان‌پذیر است.

سيمكارت علاوه بر اين نقش، حاوي اطلاعات شخصي مشترك مانند پيامهاي كوتاه و دفترچه تلفن و نيز اطلاعات موقعيتي مشترك است كه در سرويسدهي به مشترك به ويژه در حال حركت نقش اساسي ايفا ميكند.