به گزارش افکار نیوز:ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با فارس به دلایل ناکارآمدی مقطع پبشدانشگاهی در نظام فعلی آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: در مورد پیشدانشگاهی بسترسازی خوبی صورت نگرفت و طرح به خوبی تدوین نشد، در نتیجه به ناچار برخورد انفعالی صورت گرفت.

وی ادامه داد: زمانی که پیش‌دانشگاهی ایجاد شد، قرار بود که دانش‌آموزان از طریق آزمون وارد این دوره شوند.

سحرخیز افزود: در آن زمان قرار بود که ۱۰ درصد دانش‌آموزان دیپلم گرفته دوره متوسطه به پیش‌دانشگاهی بروند و ۹۰ درصد با همان ۱۱ سال، مدرک دیپلم را اخذ کرده و جذب بازار کار شوند.

وی با انتقاد از ۱۱ ساله بودن دوره دیپلم گفت: در حال حاضر معدل تحصیلات تا دیپلم در کشورهای دنیا ۱۲ سال است و این در حالیست که در ایران، دانش‌آموزان پس از ۱۱ سال دیپلم می‌گیرند.

* از آزمون تا شرط معدل برای دوره پیش‌دانشگاهی

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به مشکلات پیش‌ آمده در دوره پیش دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در آن زمان که قرار بود تنها ۱۰ درصد دانش‌آموزان به دوره پیش‌دانشگاهی بروند، فشار تقاضای اجتماعی و درخواست مردم باعثشد که آموزش و پرورش عقب‌نشینی کند.

وی اضافه کرد: در ابتدا ‍آزمون لغو شد و برای ورود به پیش‌دانشگاهی شرط معدل گذاشتند اما شرط معدل نیز جوابگو نبود چراکه عدالت برقرار نمی‌شد و ممکن بود دانش‌آموزی به خاطر یک‌صدم از تحصیل در دوره پیش‌دانشگاه روزانه محروم شود؛ آن هم در شرایطی که ارزشیابی‌ها نیز آنقدر دقیق نیست که یک دهم آن بیانگر این همه تفاوت باشد.

این مقام مسئول در آموزش و پورش ادامه داد: نباید تأثیرات روانی و رفتاری تحصیل دانش‌آموز در نوبت بعداز ظهر پیش‌دانشگاهی را که اصطلاحاً به آن بزرگسالان می‌گفتند، فراموش کرد.

* دو سوم مطالب دوره پیش‌دانشگاهی مروری از ۳ سال دبیرستان است

سحرخیز به محتوای دوره پیش‌دانشگاهی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: دو سوم مطالب دوره پیش‌دانشگاهی مروری از سال‌های اول، دوم و سوم دبیرستان است و یک سوم هم مطالبی هست که دانش‌آموز را برای شناخت نسبت به رشته‌ها و آزمون ورودی دانشگاه آماده می‌کند اما دیگر اهداف تعطیل است.

وی ادامه داد: در دوره پیش‌دانشگاهی نه ورزش در برنامه درسی لحاظ شده و نه نگاه به حضور در مدرسه جدی است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: در آموزش و پرورش بر اساس مطالعات کارشناسی اقدام میشود و بر اساس نقشه راه و برنامه پیش میرویم.