به گزارش افکار نیوز به نقل از ایسنا، سردار اسكندر مومني ، افزود: عليرغم اضافه شدن اين تعداد خودرو به سطح جادههاي كشور و از طرف ديگر از رده خارج نشدن خودروهاي فرسوده ما توانستيم آمار تصادفات رانندگي را از۳۰ كشته به ازاي ۱۰ هزار خودرو به ۱۰ كشته كاهش دهيم.

به گفته رییس پلیس راهور ناجا هم اکنون خودروهایی با عمر ۳۵ تا ۴۰ سال نیز در جاده‌های کشور تردد می‌کنند.

مومنی با اشاره به تفاهم‌نامه امضا شده میان پلیس راهور و بیمه مرکزی خاطر نشان کرد: سرعت در پرداخت خسارت بدون حضور طرفین و پرداخت حداکثر سقف خسارت به مبلغ ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بدون کروکی پلیس از موضوعات اصلی در این تفاهم نامه بود.

وی با بیان اینکه ترافیک یک موضوع بین بخشی است و تک مولفه‌ای نیست خاطرنشان کرد: لذا باید با تعامل و بسیج همه ظرفیت‌های موثر موجود در کشور ترافیک را ساماندهی کرد چرا که در غیر این صورت و در آینده‌ای بسیار نزدیک شهرهای بزرگ ما به پارکینگ خودرو تبدیل خواهند شد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی با تاکید بر اینکه یک دستگاه و یک نهاد هرگز نمی‌توانند ترافیک را به سامان برسانند اظهار کرد: در همین راستا با دستگاه‌های موثر رایزنی و تعامل خود را آغاز کرده که یکی از این دستگاه‌های موثر شرکت‌های بیمه هستند چرا که اقدام بموقع آنان نقش موثری در انضباط بخشی به ترافیک، ایمنی و احساس امنیت در شهروندان خواهد بود.

وی با بیان اینکه از اول اسفندماه اجرای طرح پرداخت جریمه به تصادفات خسارتی سازشی به صورت آزمایشی در سطح شهر تهران به اجرا درخواهد آمد اظهار کرد: تسهیل و سرعت در پرداخت خسارت از مهمترین مصوبات این تفاهم‌نامه بود که مورد موافقت رییس و مسئولان بیمه مرکزی قرار گرفته است.

به گفته سردار مومنی یکی دیگر از موضوعات این تفاهم‌نامه پرداخت خسارت به صورت سیار است که مسئولان بیمه داوطلب شده‌اند که با حضور در سر صحنه در طول شبانه‌روز اقدام به پرداخت خسارت کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون تردد خودروهای فاقد بیمه‌نامه در جاده‌های کشور ممنوع شده است خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که مردم را بسیار رنج می‌داد این بود که ممکن بود پلیس در یک جاده بیابانی خودرویی بدون بیمه نامه را متوقف کند و آن خانواده از سفر خود باز بمانند که قرار شد متن قانون تصحیح و ساز و کاری اتخاذ شود تا در محل‌های نزدیک به پاسگاه‌های پلیس راه دفاتر بیمه حضور داشته باشند تا نداشتن بیمه نامه مانع از سفر افراد نشود.

وی با بیان اینکه مردم موظف به بیمه کردن خودرویشان هستند تصریح کرد: ما نیز باید فرصت بیمه را برایشان فراهم کنیم.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به وجود طرح پرداخت جریمه بدون کروکی پلیس در گذشته تصریح کرد: یکی از گلایه‌های ما و افکار عمومی از بیمه در گذشته همین بود که چرا نباید تسهیلات پرداخت خسارت به شهروندان به همان سرعت دریافت حق بیمه باشد و حتی در بعضی از شهرها نیز یک شعبه پرداخت خسارت نیز وجود نداشته باشد.

به گفته سردار مومنی در گذشته، بیمه بندی را در این قانون گذاشته بود که طرفین هر دو باید با یکدیگر به مراکز بیمه می‌رفتند که این یعنی عدم اجرای قانون چرا که فردی که خودرویش دچار خسارت شده ترجیح می‌داد به جای معطل شدن چند روزه در دفاتر بیمه چند دقیقه معطل شود تا افسر بیاید و کروکی بکشد.

وی با بیان اینکه یکی از گلایه‌ها ما همواره تاخیر در پرداخت خسارت بوده است به ایسنا گفت: یکی دیگر از مواردی که در این تفاهم‌نامه رفع شد این بود که در گذشته اگر میان بیمه فردی فاصله می‌افتاد باید کروکی را به دفاتر بیمه می برد که امروز دیگر این گونه نیست.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه کاهش خسارت و و افزایش پیشگیرانه به نفع مردم است تصریح کرد: کاهش آمار حوادثافتخار بی نظیر و بزرگی بود چرا که همه دستگاه‌ها در سود و زیان افراد و کاهش سوانح و حوادثسهیم هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به علت کاهش تصادفات رانندگی تنها در سال جاری صرفه‌جویی شده است به ایسنا گفت: مطمئنا یکی از نهادهایی که از این سود منتفع می شود، بیمه است چرا که هم میزان خسارتی که باید در ازای تصادفات پرداخت کند کم شده و هم پیش از یک میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل کشور افزوده شده که از این بابت نیز آنان هزینه‌ای را بابت حق بیمه دریافت می‌کنند.

مومنی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه نباید دلخوش به آمار و شرایط خوب سال ۹۰ بود تصریح کرد: اگر در سال ۹۱ یک اتفاق و رویکرد دیگری در تمام بخشها رخ ندهد شرایط به همین صورت فعلی باقی خواهد ماند و پیشرفتی نخواهیم داشت.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه مردم سهم خود را در کاهش حوادثرانندگی در سال جدید ادا کردند ابراز امیدواری کرد که تمام ظرفیت‌های کشور پای کار بیایند تا آمار سوانح و حوادثبه حداقل برسد.

به گفته مومنی چنانچه تمامی ظرفیت‌های بالقوه در کشور بسیج شوند روند کاهش آمار سوانح و حوادثدر سال آینده نیز استمرار خواهد داشت.


بدون استفاده از زیر ساخت‌های الکترونیک نمی‌توان ترافیک را ساماندهی کرد

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه بدون استفاده از زیر ساخت‌های الکترونیک و تجهیزات مدرن ترافیکی نمی‌توان ترافیک را به سامان رساند خاطرنشان کرد: بخشی از این موضوع به پلیس باز می‌گردد و بخش دیگری نیز بر عهده نهادهای دیگر است که ما در حوزه مربوط به خودمان بسترهای لازم را برای این کار فراهم کردیم که یک نمونه‌اش افتتاح مرکز هوشمند کنترل ترافیک بود.

وی با بیان اینکه یک بحثدیگر نیز در این موضوع حذف قبض‌های جریمه کاغذی و جایگزینی جریمه‌های الکترونیکی برای بررسی سوابق رانندگان بود خاطرنشان کرد: استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی ثبت جریمه رانندگی در تهران بیش از ۸۰ درصد فراگیری داشته است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به بحثتبادل اطلاعات میان پلیس و شرکت‌های بیمه خاطرنشان کرد: در گواهینامه‌های هوشمند تمام سوابق مربوط به تخلفات راننده، نمرات منفی، داشتن بیمه‌نامه و … وی ذخیره می‌شود تا در صورت نیاز ماموران بتوانند با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی خود آنرا بررسی کنند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های بیمه باید بتوانند میان راننده پرخطر و کم خطر تمایز قایل شوند درباره برچسب‌های بیمه خاطر نشان کرد: شرکت‌های بیمه باید برچسب های خود را به گونه‌ای طراحی کنند که قابل شناسایی از طریق سیستم کنترل ترافیک باشد.


نمی‌توان همه خودروها را متوقف و داشتن بیمه آنها را بررسی کرد

سردار مومنی با بیان اینکه نمی‌توانیم تمامی خودروها را متوقف و از آنان بپرسیم که آیا بیمه نامه دارند یا خیر به ایسنا گفت: برچسب‌ها باید طوری باشند که با سیستم پلیس همخوانی داشته باشند که البته ما بستر آن را در پلیس فراهم کرده‌ایم.

به گفته رییس پلیس راهور ناجا به صورت دستی و سنتی نمی‌توان ترافیک را ساماندهی کرد.


بستر الکترونیکی شدن بیمه نامه‌ها فراهم شده است

وی با بیان اینکه بستر الکترونیکی شدن بیمه‌نامه‌ها فراهم شده است ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک برای توضیح در مورد نحوه اجرای این طرح اطلاع رسانی کند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه باید اقدامات پیشگیرانه انجام داد تا تصادفی صورت نگیرد اظهار کرد: مرحله بعدی اقدامات مشترک ما با بیمه مربوط به انجام اقدامات پیشگیرانه خواهد بود.

وی با بیان اینکه در برخی از کشورهای اروپایی مالکان خودروهای با عمر بالای ۱۰ سال ۱۵۰۰ یورو به عنوان هزینه تعویض خودروی خود دریافت می‌کنند تصریح کرد: ممکن است در این صورت منابع کوتاه مدت یک شرکت بیمه تامین نشود اما به جای آن در دراز مدت از خسارت‌هایی که ممکن است بر اثر تصادف یک خودروی فرسوده وارد شود جلوگیری خواهد کرد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با تاکید بر اینکه برخورد و جریمه هدف پلیس نیست گفت: با اقدامات نرم افزاری می توان ترافیک را به سامان رساند.

مومنی ابراز امیدواری کرد که تا پایان تعطیلات نوروز اجرای طرح آزمایشی پرداخت جریمه به پایان برسد و بتوان آن را در سطح کشور عملیاتی کرد.

وی با بیان اینکه تمهیدات خاصی برای تعطیلات نوروز پیش بینی کرده‌ایم به ایسنا گفت: شهروندان با توجه به نزدیکی ماه اسفند و بالا بودن تقاضا برای سفر از رفتن به سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از رانندگان خواست که از شتاب و عجله پرهیز و قوانین را رعایت کنند چرا که بزرگترین حوادثبر اثر کوچکترین بی احتیاطی ها رخ می‌دهد.