به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، سيستم رانش با زبان (TDS) ميثم قوانلو، دانشيار مهندسي برق و رايانه موسسه فناوري جورجيا كه شبيه به يك نگهدارنده دنداني داراي حسگر است با يك مغناطيس بر روي زبان كنترل شده و كاربران خود را به مرحله جديد از استقلال چه در ارتباط و در حملونقل هدايت ميكند.

نسخه‌های پیشین این سیستم دارای یک هدست خارجی بودند که به پیگیری حرکات مغناطیس روی زبان می‌پرداختند و هرگونه تغییری در این هدست به معنی نیاز برای سنجش مجدد کل سیستم بود.

قوانلو درباره این سیستم جدید اظهار کرد: ما با انتقال حسگرها به درون دهان این مشکل را حل کرده و سیستم رانش با زبان را با پایداری مکانیکی و راحتی افزایش‌یافته‌ای که تقریبا نامحسوس است، ساخته‌ایم.

وی افزود: از آنجایی که دستگاه دندانی درون دهان قرار گرفته و از آثار دندانی برای جای‌گیری در دندانهای فرد با گیره قالب‌گیری می‌شود، از اختلالات این‌چنینی جلوگیری می‌کند.

ترتیب جدید این سیستم به نمایش حسگرهای میدان مغناطیسی بر روی هر یک چهار گوشه خود پرداخته که به شناسایی حرکات در مغناطیسی روی زبان فرد می‌پردازند.

خروجی این حسگرها سپس به طور بی‌سیم به یک برنامه خاص بر روی گوشی‌های هوشمند آی‌پاد یا آیفون ارسال می‌شود که به رمزگشایی بلادرنگ تقاضای کاربر با تعیین موقعیت مغناطیس زبان در ارتباط با دیگر حسگرها می‌پردازد.

این اطلاعات سپس به هدایت یک مکان‌نمای رایانه‌یی پرداخته یا به طور مضاعف برای کنترل فرمان یک ویلچر الکتریکی به کار می‌روند.

یک سلول ریز لیتیوم یونی قابل شارژ، ‌ نیروی کل این دستگاه را تامین می‌کند که در یک پوشش ضدآب در یک دستگاه دندانی آکرلیکی قالب‌گیری شده است.

قوانلو و تیمش طی ماه‌های گذشته با تنظیمات دستگاه با هدست به انجام چندین آزمایش اولیه بر روی داوطلبانی با آسیب‌های شدید ستون فقرات پرداختند. احتمالا یکی از بزرگترین مشکلات آنها، سوراخ‌ کردن اجباری زبان فرد برای اتصال یک میخ مغناطیسی بود اما با وجود نیاز برای سنجش گاه ‌و بی‌گاه این مفهوم بدون عیب اثبات شد.

به گفته مقانلو، طی دوره‌های آزمایشی کاربران توانستند عملکرد این سیستم را فراگرفته، مکان‌یاب رایانه‌یی را سریع‌تر و دقیق‌تر حرکت داده و از میان موانع با سرعت بیشتر و برخورد کمتری عبور کنند.

گفتنی است، دکتر قوانلو تحصیلات کارشناسی خود را در رشته مهندسی الکترونیک در دانشگاه تهران و تحصیلات کارشناسی‌ ارشد را در رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به پایان برده و پس از آن به آمریکا رفته و مدارج کارشناسی ارشد و دکتری را در رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه میشیگان اخذ کرده است.