به گزارش افکار نیوز ؛تکنولوژی های جدید جهت ساختن آینده ای راحت، ضروری هستند. اما بدون دانش نو، توسعه ابزارآلات و قابلیت های جدید و نوآورانه، ایمنی و موفقیت آنها را نمی توان تضمین نمود. در پایان کنگره Summit on the Global Agenda سال ۲۰۱۱ در شهر دبی، هیات مدیره این کنگره از مغزهای متفکر تکنولوژی جهان خواستند تا لیستی از تکنولوژی های نوآورانه را که در آینده نزدیک می بایست مورد استفاده قرار گیرند؛ تهیه نمایند.

در ادامه مطلب، ۱۰ پاسخ داشنمندان به این درخواست را بررسی می کنیم:

۱ - انفورماتیک(خودکار کردن آگاهانه) برای افزایش ارزش اطلاعات

حجم اطلاعاتی که امروزه در اختیار مردم و سازمان ها قرار دارد در تاریخ بشر بی سابقه است و حجم تولید اطلاعات نیز هر روزه به صورت تصاعدی در حال افزایش است. این حجم عظیم اطلاعات خود خطری است که ممکن است باعثایجاد سردرگمی فزاینده به جای ارزش برای کاربران و در نتیجه کاهش بازدهی گردد. این نوآوری ها قرار است فیلتری را جهت پردازش و پالایش اطلاعات در جهت کاهش پیچیدگی و افزایش بازدهی ایجاد نمایند.

۲ - بیولوژی مصنوعی و مهندسی متابولیک

طبیعت میراثکدهای ژنتیکی ماندگاری است که در هسته همه ارگانیسم های زنده نگاشته شده است. پیشرفت های سریع در بیولوژی(زیست شناسی) مصنوعی و مهندسی متابولیک به زیست شناسان و مهندسان اجازه دستیابی به رموز این کدهای ژنتیکی را به شیوه های بی سابقه و جذابی می دهد و آنها را قادر می سازد تا فرایندهای بیولوژیکی و ارگانیسم های جدیدی را جهت انجام فعالیت های خاص توسعه دهند. مانند تبدیل توده سلولی به ترکیبات شیمیایی، سوختی و دیگر مواد، یا ساخت داروهای جدید جهت مقاوم نمودن بدن انسان در برابر بیماری ها.

۳ - انقلاب سبز ۲.۰ - تکنولوژی هایی برای تولید غذای بیشتر

کودهای مصنوعی یکی از دستاوردهای عظیم علم شیمی جهت افزایش بازدهی خاک هستند. افزایش جهانی تقاضا برای غذا، تهدیدی برای منابعی نظیر انرژی، آب و خاک است. با پیشرفت علم زیست شناسی و فیزیک، انقلاب سبز جدید تضمین کننده فراهم آوردن غذای کافی برای نسل های آینده توام با کاهش استفاده نادرست از منابع کره زمین خواهد بود.

۴ - طراحی مواد در ابعاد نانو

جهت کاهش استفاده از منابع کره زمین، بازدهی کالاها و فرآیندها باید به طور چشمگیری افزایش یابد. نانو مواد که خواص آنها در ابعاد مولکولی به طور دقیقی مهندسی شده است، هم اکنون نیز کاربرد عالی خود را در بهینه نمودن کالاها و فرآیندها نشان داده اند و در آینده نیز با بهینه نمودن خواص اتمی آنها، می بایست از این مواد استفاده بیشتری نمود.

۵ - بیولوژی سیستم ها و مدلسازی - شبیه سازی کامپیوتری سیستم های بیولوژیکی و شیمیایی

جهت افزایش سلامتی انسانها و تولیدات سبز تر، ضروری است بدانیم که بیولوژی و شیمی چگونه با هم کار میکنند. بیولوژی سیستم ها و مدلسازی کامپیوتری نقش مهمی را در طراحی روش های نوین درمانی و همچنین افزایش بازدهی مواد و فرایندهای تولید کالاها جهت تولید کالاهای غنی تر و سالم تر بازی خواهند نمود.

۶ - استفاده از دی اکسید کربن به عنوان یک منبع

کربن در سلولهای تمام موجودات زنده کره زمین وجود دارد. هنوز مدیریت دی اکسید کربن رها شده توسط موجودات زنده و صنایع یکی از بزرگ ترین چالش های اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی در زمانه ما است. یک رویکرد ابداعی و نوآورانه می تواند بر مدیریت دی اکسید کربن و تبدیل آن از یک ماده ضایعاتی به یک منبع انرژی متمرکز باشد. کاتالیست های نوآورانه که بر پایه نانو مواد جدید توسعه خواهند یافت، می توانند دی اکسید کربن را به هیدروکربن ها و سایر مواد عالی کربن دار تبدیل نمایند که آنها نیز به نوبه خود به عنوان جایگزین محصولات نفتی و پاک کننده ها مورد استفاده قرار می گیرند.

۷ - برق بی سیم

جوامع انسانی عمیقاً وابسته به انرژی الکتریسیته هستند. یکی از محدودیت ها در توسعه این جوامع، نیاز آنها به اتصال سیمی به منابع تولید الکتریسیته چه به طور دائم یا از طریق شارژ باطری است. برق بی سیم لوازم الکتریکی را از نیاز آنها به اتصال فیزیکی به پریز برق رها می کند. اهمیت این تکنولوژی مانند اهمیت اختراع Wi - fi برای اینترنت و شبکه خواهد بود.

۸ - سیستم های نیرو با چگالی انرژی بالا

اگر می خواهیم نسل آینده در محیطی سالم زندگی کند، ساخت باتری هایی با ظرفیت بالاتر بسیار مهم است. تعدادی از تکنولوژی های نوآورانه در حال توسعه هستند تا بتوانند باتری هایی با توانایی ذخیره انرژی بالا در حجم کوچک را توسعه دهند. تعدادی از این تکنولوژی ها شامل نانو الکترودها، الکترولیز خشک و انتقال سریع انرژی از طریق سوپر خازن ها که بر پایه نانو مواد کربنی توسعه خواهند یافت، می باشد.

۹ - پزشکی شخصی سازی شده، تغذیه و جلوگیری از بیماری ها

با عبور جمعیت جهان از مرز ۷ میلیارد نفر - که همه نیز آرزوی عمری طولانی دارند - روشهای سلامتی سنجی موجود روز به روز تاثیر خود را از دست می دهند. در ضمن افزایش نیاز به تجهیزات پزشکی و داروها به جهت افزایش استفاده از منابع کره زمین، موجب افزایش قیمت آنها نیز شده است. پیشرفت در علومی مثل ژن شناسی، پروتئین شناسی و شناخت متابولیسم بدن، درهای جدید را به سوی اختصای کردن روش های درمان برای هر شخص باز نموده است. ترکیب این علوم با تکنولوژی های نوآورانه ای مثل بیولوژی مصنوعی و نانوتکنولوژی، می تواند انقلابی را در زمینه سلامت به ارمغان بیاورد.

۱۰ - تکنولوژی آموزش بهبود یافته

جهت آموزش به جمعیت رو به رشد جوانان، نیاز به روشهای جدید آموزشی است تا مهارت های لازم برای انجام کارهای تخصصی را بتوان سریعتر به آنها یاد داد. تکنولوژی اطلاعات خصوصی سازی شده می تواند کمک بزرگی به آموزش های دانش آموز محور نماید. پیشرفت های سریع در رسانه های اجتماعی، دوره های آموزشی باز(open courseware) و اینترنت در دسترس در کلیه مکان ها، به این امر کمک شایانی خواهد نمود.
منبع: نارنجی