به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، اين بندپا در اعماق دو كيلومتري زمين در غار كروبرا، عميقترين غار جهان در آبخازيا زندگي ميكند كه عميقترين بخش آن دو هزر و ۱۹۱ متر زير دهانه آن قرار دارد.

این بندپا که Plutomurus ortobalaganensis نام داشته، در اعماق ۱۹۸۰ متری زیر سطح زمین شناسایی شد، از قارچها و دیگر مواد در حال فساد تغذیه می‌کند.

سه گونه جدید دیگر با نامهای Anurida stereoodorata، Deuteraphorura kruberaensis و Schaefferia profundissima نیز در این غاز شناسایی شدند. هر چهار گونه در راسته دم‌فنریان طبقه‌بندی شده‌اند که از بال برخوردار نیستند.



این موجودات که در تاریکی کامل زندگی می‌کنند، از چشم بی‌بهره بوده اما Anurida stereoodorata حسگر شیمیایی آنها، این فقدان را جبران کرده است.

«آنا سوفیا ربولریا» از دانشگاه آوریوی پرتغال و «آلبرتو سندرا» از موزه تاریخ طبیعی والنسیا در اسپانیا این موجودات را در جریان یک پروژه اکتشافی از این غار با همکاری روسیه شناسایی کردند.

پیش از این دانشمندان تنها توانسته بودند دم‌فنریان را در نیم کیلومتری سطح زمین کشف کنند. در سال ۱۹۸۶، Ongulonychiurus colpus در عمق ۵۵۰ متری زمین در غارهای اسپانیا و سال گذشته گونه Tritomurus veles در عمق ۴۳۰ متری غارهای کرواسی کشف شدند.

کشف موجودات در اعماق کاملا تاریک زمین به بینش جدیدی از شرایط شدید سکونت‌گاه‌های جانوران منجر خواهد شد.