به گزارش افکار نیوز به نقل از ایسنا،اين دوزيست كه از خانواده سيسيليانها (caecikians) محسوب مي شود، در نگاه اول بيشتر شبيه كرم است.



به گفته پروفسور «بیجو» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه دهلی، سیسیلسان‌ها گونه‌های جانوری بسیار مرموزی هستند و کشف گونه جدید این موجودات نیز بسیار دشوار است؛ چراکه اغلب این موجودات در زیر زمین یا در زیر لاشه برگ ها زندگی می‌کنند.

این گونه جدید حاصل تلاش پنج ساله محققان و نتیجه ۲۵۰ نمونه حفاری در مناطق جنگلی در هند است.

برای بررسی گونه جدید، مطالعات مولکولی DNA‌ و مورفولوژی انجام شد. با تکمیل آزمایشات محققان دریافتند تنها با یک گونه جدید از سیسیلیان ها مواجه نیستند، ‌بلکه با گونه‌ای از یک خانواده ناشناخته و نادر مواجه هستند.

دهمین گروه از خانواده سیسیان‌ها Chikilidae نامگذاری شده‌اند. آزمایشات DNA نشان می دهد گونه جدید شاخه از خانواده سیسیلیان های آفریقایی در ۱۴۰ میلیون سال قبل محسوب می‌شوند.

برخلاف سایر دوزیستان مانند قورباغه و سمندر، سیسیلیان‌ها فاقد پا هستند. بدنی کرمی شکل و نرم دارند و بینایی آنها نیز بسیار محدود است. ماده این جانور بین دو تا سه ماه بدون غذا روی تخم ها می‌خوابد.

شمار زیادی از این گونه جدید که با مارها اشتباه گرفته شده بودند، توسط ساکنان محلی از بین رفته‌اند و محققان درخصوص خطر انقراض این گونه نادر هشدار داده‌اند.

دوزيستان جزء حيوانات در معرض خطر نابودي محسوب ميشوند و ۴۰ درصد از گونههاي مختلف در ليست قرمز انقراض قرار دارند.