راههای کسب کنترل و تسلط بر خود

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که باور داشتن فرد به کنترل وتسلط بر امور برای تسلط یافتن و پیشرفت کردن لازم و ضروریست خانم فلاحی در این باره چنین میگوید:  فرد بدون این باور نمی تواند چنین رفتاری را اتخاذ کند، نیاز به کنترل در سلامت روان و جسم و توانا شدن برای دست یابی به آنچه که از زندگی می خواهد نقش بسزایی دارد .

یک بخشی کوچکی از این تغییرات مربوط به کنترل ارثی است وبقیه از طریق یادگیری کسب میشود ، تلاش فرد برای کنترل موقعیتی کنترل ناپذیر منجر به استرس و تلاش نکردن برای ایجاد تغییر در موقعیتی قابل تغییر منجر به اضطراب وافسردگی میشود، تسلط کسب دانش وتوسعه مهارتهاست واز طریق یادگیری صورت میگیرد .

پیشرفت شامل دست یافتن به هدفی است ،سطوح بالای پیشرفت مستلزم تسلط است برخی از افراد بدون تسلط کامل برچیزها دست پیدا میکنند .

عملکرد تسلط به این شکل است که این اطمینان در فرد ایجاد میشود که او شایستگی خودرا بتواند در زمینه های مختلف گسترش دهد

به گفته خانم فلاحی؛ برای اینکه فرد بتواند به تسلط برسد باید مهارت ها یی مانند؛ برقراری تعامل با محیط ،توانایی، ظرفیت و برازندگی را کسب کند. افرادی که جهت گیری پیشرفت وتسلط دارند احساسی از عاملیت پیدا خواهند کرد و درانتها افرادی که کنترل را به دست می گیرند مسئولیت اعمالشان را به عهده می گیرند آنها نه تنها مسئولیت موفقیت ها بلکه مسئولیت شکست های خودرا به عهده می گیرند و همیشه برای دستیابی به اهداف خود تلاش می کنند و در برابر شکست ها نا امید نمی شوند بلکه تلاش خود را دو چندان می کنند.

 

 

سارافلاحی کارشناس ارشد روانشناسی