گرم شدن هوا پستانداران را کوچک‌تر می‌کند!

به گزارش افکارنیوز به نقل ازايسنا، محققان دانشگاه فلوريدا و نبراسكا براي بررسي آثار تغييرات دمايي بر پستانداران، روند تكامل اسبها از ۶۵ ميليون سال قبل را با استفاده از فسيل اين حيوانات مورد تجزيه و تحليل قرار دادند.

به گفته دکتر «جاناتان بلاچ» از محققان موزه تاریخ طبیعی فلوریدا، با گرمتر شدن دمای زمین، اندازه پستانداران نیز کوچک‌تر می شود و بالعکس با سرد شدن دما اندازه پستانداران بزرگ‌تر می‌شود.

اندازه اسب‌های اولیه حدودا به اندازه یک سگ کوچک بوده است و پس از نخستین پیدایش، اندازه این حیوان کوچک‌تر شده بود و در مقطعی با سرد شدن هوا اندازه این حیوانات بطور چشمگیری افزایش پیدا کرد.

محققان پیش از این دریافته بودند که اندازه پستانداران در زمان گرم بودن هوا کوچک بوده است؛ ‌اما مشخص نشده بود که تغییر اندازه پستانداران ارتباط مستقیمی با سرد شدن و گرم شدن هوا دارد.

اولین گونه اسب شناخته شده موسوم به Sifruhippus‌ در دوره پالئوسن - الئوسن می‌زیسته است. در این دوره پدیده گرم شدن زمین ۱۷۵ هزار سال بطول انجامید که درپی آن با افزایش دی اکسید کربن، دما هوا بین ۱۰ تا ۲۰ درجه افزایش یافت.

بررسی فسیل‌های جمع‌آوری شده از منطقه Wyoming ' s Bighorn نشان می‌دهد، در روند تکاملی اسب‌های Sifruhippus و در طول یک دوره ۱۳۰ هزار ساله، وزن حیوان از ۵.۴۴ کیلوگرم به ۳.۸۵ کیلوگرم در اندازه یک گربه خانگی کاهش یافته است، اما در طول ۴۵ هزار سال بعد و با سرد شدن هوا وزن حیوان به ۶.۸ کیلوگرم افزایش یافت.

نتایج تحقیقات همچنین نشان می‌دهد، در اثر تغییرات دمایی و گرم شدن هوا یک سوم پستانداران کوچک‌تر از اندازه اصلی خود شده اند.

دکتر «راس سکورد» از محققان دانشگاه نبراسکا تأکید می‌کند: این تحقیقات وقوع تغییرات دمایی در منطقه Wyoming را نشان می دهد و بزرگترین رکوردی است که در خصوص تغییرات دمایی در نقطه‌ای از جهان به ثبت رسیده است و نتایج این یافته این سوال را مطرح می‌کند که تغییرات دمایی چه آثاری بر حیوانات در آینده خواهد داشت.

همچنان تردیدهایی نسبت به این موضوع وجود دارد که آیا گرم شدن هوا طی چند دهه اخیر مانند دوره پالئوسن - الئوسن بر اندازه پستانداران در آینده تأثیر مشابهی خواهد گذاشت.