به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، كرمهاي پهن كه در بركهها و حوضچهها زندگي ميكنند، داراي توانايي بالقوه براي احياي مجدد و زندگي ابدي هستند.

محققان توانایی تکاملی کرم‌های پهن پلاناریان و قدرت تقسیم و بازسازی نامحدود این موجود را مورد بررسی قرار داده‌اند.

بر خلاف کرم‌های خاکی که در صورت تقسیم شدن از بین می‌روند، درصورتی که پلاناریان به دو قسمت تقسیم شود، در قسمت سردار، یک دم رشد می‌کند و در قسمت دم‌دار نیز یک سر به وجود می‌آید و دو کرم جدید شکل می‌گیرند؛ حتی اگر کرم به ۲۰ قسمت نیز تقسیم شود، ۲۰ کرم جدید ایجاد می‌شوند که مشابه کرم اولیه هستند.

دکتر «عزیز ابوبکر» از محققان دانشگاه ناتینگهام تأکید می‌کند: از نظر من کرم‌های پلاناریان، نامیرا هستند. محققان اطمینان دارند که کرم پلاناریان که تقسیم نشده باشد، در صورت عدم ابتلا به عفونت یا بیماری می‌تواند حیات ابدی داشته باشد.

کرم‌های پهن دارای ساختار مغزی بسیار ساد‌ه‌ای هستند. با گذشت سه تا هفت روز از عمر این کرم می‌توان آن را به دو قسمت تقسیم کرد و هر دو بخش دارای دم و سر مجزا می‌شود. کرم های پلاناریان بزرگ قابلیت تقسیم شدن به ۲۰ قطعه را دارند.

محققان دانشگاه ناتینگهام موفق شدند ظرف چهار سال و با انجام این روش از روی یک کرم واحد، یک کلونی متشکل از ۲۰ هزار کرم تولید کنند.

محققان امیدوارند این یافته منجر به توسعه درمان بیماری‌ها و زندگی سالم در کهنسالی شود.