به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، "پائول مارتین" بازرس کل ناسا به کنگره آمریکا گزارش کرد که لپ تاپی که سال گذشته از ناسا به سرقت رفته یکی از ۴۸ ابزار متعلق به این سازمان بوده که در دوره سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ ناپدید شده یا به سرقت رفته است. وی در گزارشی مکتوب اعلام کرد سرقت لپ تاپ ناسا در ماه مارچ ۲۰۱۱ منجر به از دست رفتن الگوریتمهایی شد که برای هدایت و کنترل ایستگاه فضایی بین المللی به کار گرفته می شوند. دیگر اطلاعات به سرقت رفته حاوی کدهای امنیتی و اطلاعاتی حساس درباره برنامه های "کانستلیشن" و "اوریون" بوده اند.

بر اساس این گزارش ناسا در دوره زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ در حدود پنج هزار و ۴۰۸ مورد رویداد امنیتی رایانه ای را گزارش کرده است که در میان آنها نصب شدن نرم افزارهای مخرب و یا دسترسی افراد غیر مجاز به سیستمهای رایانه ای به چشم می خورد. به گفته مارتین هکرهای ماهر و حرفه ای می توانند به واسطه این اطلاعات آسیبهای جدی به عملیات ناسا وارد آورند.

مارتین توجه ویژه کنگره را به روند کند رمزگذاری لپ تاپهای ناسا و کمبود کنترل امنیتی IT در این سازمان جلب کرد. این گزارش در ادامه گزارشی منتشر شده است که از به سرقت رفتن یا ناپدید شدن بیش از ۵۰۰ قطعه از صخره های ماه، شهاب سنگها، دنباله دارها و دیگر مواد فضایی از سال ۱۹۷۰ تا به حال خبر می دهد. در این گزارش عنوان شده که ناسا باید کنترل و نظارت بیشتری بر ۲۶ هزار نمونه که به دانشمندان و موزه های مختلف قرض داده داشته باشد.

بر اساس گزارش میل آنلاین، موارد زیادی مشاهده شده اند که نمونه های فضایی که توسط ناسا به دانشمندان یا موزه ها قرض داده شده اند، پس از ده ها سال هنوز به ناسا بازگردانده نشده اند.

لابراتوار JPL ناسا در تسلط هکرهای چینی

در بخشی دیگر از گزارش مارتین آمده است که هکرهای چینی در ماه نوامبر توانسته اند کنترل لابراتوار JPL ناسا را به دست بگیرند به شکلی که می توانسته اند اطلاعات حساس را در این لابراتوار پاک کنند، حسابهای کاربری جدیدی به سیستمهای حیاتی ماموریتها بیافزایند و ابزارهای هک کردن را بر روی سیستمها بارگذاری کنند.

به گفته مارتین هکرهای چینی کنترل عملیاتی کاملی بر روی این شبکه های رایانه ای در لابراتوار داشته اند. لابراتوار JPL برای ناسا ثروتی بزرگ به شمار می رود زیرا علاوه بر در اختیار داشتن برنامه های متعدد اکتشافی، کنترل شبکه اعماق فضا، شبکه ای از مجموعه آنتنها بر روی قاره های مختلف که فضای خارجی و سطح سیاره را تحت نظر دارد، نیز به عهده این لابراتوار است.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، با وجود اینکه ناسا اعلام کرده است ایستگاه فضایی بین المللی هرگز در معرض هیچ خطر سایبری قرار نگرفته است، اما هیچ اشاره ای به اینکه آیا لابراتوار JPL نیز در معرض خطر قرار داشته نکرده است.