به گزارش افکارنیوز به نقل از سینا نیوز، دکتر سید عادل جاهد با اشاره به اینکه در درمان دیابت هر چه قند خون بهتر کنترل شود عوارض دیابت کمتر خواهد شد گفت: توجه به دیابت علاوه بر کنترل قند خون نیازمند توجه همه جانبه میباشد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع در عرصه بیماری دیابت توجه به آموزش است افزود: در این عرصه علاوه بر بیماران، پزشکان نیز نیازمند آموزش هستند تا از داروهای حوزه دیابت آگاهی داشته باشند چرا که برخی از پزشکان در این حوزه از اطلاعات کافی برخوردار نیستند.

این فوق تخصص غدد یادآور شد: در حال حاضر آموزش کل جامعه و از جمله پزشکان حوزه دیابت با مشکلاتی مواجه است که در این عرصه باید به آموزش بیماران در حوزه‌های مختلف از جمله محافظت از پا‌ها، دارو‌ها، زمان مصرف دارو‌ها، ویزیت چشم پزشکی به صورت دوره‌ای، بررسی سلامت کلیه، سلامت قلب و چربی خون توجه ویژه‌ای صورت پذیرد که با توجه به اینکه در کجا قرار داریم این آموزش‌ها متغیر خواهند بود.

وی با بیان اینکه پس از ارائه آموزش، ۹۰ درصد درمان دیابت به عهده بیمار و ۱۰ درصد به عهده پزشک خواهد بود اظهار کرد: در عرصه درمان دیابت باید توجه داشت که بیمار نباید بدون دارو مانده و یا به دلیل هزینه‌های درمانی به سمت استفاده از روشهای درمانی ضعیف‌تر برود.

این فوق تخصص غدد با تاکید بر اینکه آموزش مهم‌ترین پایه درمان دیابت است تصریح کرد: دیابت هزینه‌های بسیاربالایی در تمام دنیا دارد که دولت‌ها می‌توانند با توجه به پیشگیری این هزینه‌ها را کاهش دهند ولی متاسفانه در کشور ما دولت هزینه‌های بسیاری برای دیالیز، لیزر چشم و… که از عوارض دیابت هستند پرداخت می‌کند در حالی که با صرف هزینه در حوزه پیشگیری و آموزش این هزینه‌ها کاهش چشمگیری خواهند داشت.

وی با بیان اینکه NGO‌ها در کشور ما از حمایت خوبی برخوردار نیستند ادامه داد: در حالی که NGO‌ها از پتانسیل و ظرفیت بالایی برخوردار بوده و بهترین گروه برای آموزش محسوب می‌شوند ولی بدون حمایت مالی امکان چنین کاری نخواهد بود.

دکتر جاهد در پایان خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت طی سالهای اخیر برنامههایی برای آموزش به پزشکان عمومی ارائه نموده ولی در مقایسه با حجم دیابت بهتر است این برنامهها به صورت گسترده تری انجام پذیرد.