آهن و اسید فولیک در نان، برای خانمها!

به گزارش افکار نیوز به نقل ازباشگاه خبرنگاران ، عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه و جامع وزارت بهداشت امروز ۱۵ اسفند در نخستین کارگاه کشوری سیاست ها و برنامه ریزی ارتباط موثر برای ارتقای تغذیه کشور که در هتل تهران برگزار شده بود، افزود: در حال حاضر ما با کمبود ریز مغزی هایی همچون، آهن، کلسیم، ویتامین D و روی در کشور مواجهه هستیم که در این راستا با اجرای برنامه هایی مانند غنی سازی نان و آهن اسید فولیک باید این کمبود ریز مغزی ها را در مردم کشور برطرف کنیم.
وی با بیان اینکه کمبود ریز مغزی ها و اختلال رشد یکی از مشکلات کودکان است، اظهار داشت: مصرف بی رویه چربی، مواد غذایی قندی و شور باعثچاقی کودکان در کشور و مشکلات تغذیه ای شده در واقع تغییرات الگوی مصرف مواد غذایی و مواد غذایی آماده باعثبروز مشکلات کم وزنی و سوء تغذیه در چاقی در کودکان زیر پنج سال است.
عبداللهی با اشاره به اینکه هر چند وضعیت تغذیه کودکان حدود پنجاه درصد ارتقا یافته اما همچنان مشکلات سوء تغذیه و کمبود انرژی در آن ها شایع است، گفت: یکی از مهم ترین راهکار های رفع مشکلات تغذیه کشور فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: برنامه وسیع آموزش تغذیه ای یک هفته ای یکی از برنامه های دیگر برای ترویج الگوی صحیح تغذیه در کشور است که این برنامه در اجرای برنامه پنجم توسعه کشور باید در کنار برنامه های دیگر آموزشی اجرا شود و هدف از اجرای این برنامه حساس سازی جامعه نسبت به تغذیه صحیح است.
مدیر دفتر بهبود تغذیه و بهداشت تصریح کرد: برنامه غنی سازی نان با آهن و اسید فولیک از سال ۸۶ آغاز شد اما مدتی پس از اجرای آن متوقف شد این برنامه دوباره به دلیل پیگیری های انجام شده و شیوع کم خونی آغاز می شود.
وی با اشاره به اینکه هزینه غنی سازی نان با آهن اسید فولیک بسیار کم است و تاثیرچندانی در قیمت نان نمی گذارد، اظهار داشت: این برنامه برای نان های فانتزی اجرا نمی شود همچنین این غنی سازی در اولویت کاری وزارت خانه های بهداشت، صنعت و معدن و تجارت است.
عبداللهی تصریح کرد: در غنی سازی نان با سایر ریز مغذی هایی همچون کلسیم و ویتامین D نیز در دستور کار قرار دارد که قرار است به صورت آزمایشی در آینده نزدیک در یکی از استانها اجرا شود.
وی یاد آور شد: غنی سازی نان با سایر ریز مغذی ها به دلیل کم هزینه بودن و قابلیت اجرایی در بسیاری از کشور ها اجرا نیز می شود.

* اجرای طرح غنی سازی شیر با ویتامینD
عبدالهی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طبق بررسی های انجام شده ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت استان تهران دچار کمبود ویتامین D هستند و از این رو طرح غنی سازی شیر با ویتامین D در این استان آغاز شده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون این طرح در مدارس مقاطع راهنمایی و دبیرستان استان تهران اجرا شده و هشت هزار دانش آموززیر پوشش این طرح هستند، افزود: اجرای این طرح می تواند آمار ابتلا به پوکی استخوان شکستگی های خود به خودی را کاهش دهد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه و جامع وزارت بهداشت عنوان کرد: در حال حاضر اضافه وزن و چاقی یکی از مشکلات سلامت مردم محسوب می شود که موجب شیوع بیماری های غیر واگیر همچون سرطان، دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی می شود در حال حاضر وضعیت الگوی تغذیه در کشور مشکلات زیادی را ایجاد کرده است و برای رفع آن نیاز به سیاست گذاری و برنامه های اصولی داریم تا پیام های تغذیه ای مورد قبول مردم قرار گیرد که در همین راستا می خواهیم کارکنان بهداشت و درمانی سراسر کشور را در امر ارتباطات تغذیه ای آموزش دهیم.