به گزارش افکار نیوز به نقل از رسا، حجت الاسلام عبدالکریم فرحانی، سرپرست معاونت آموزش حوزههای علمیه کشور، امروز در نشست خبری که در مجمع آموزشی شهید صدوقی قم برگزار شد با اشاره به جزئیات جدید پذیرش حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: نام نویسی داوطلبان از ۱۵ اسفند آغاز شده و تا ۳۱ فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت. آزمون ورودی نیز ۱۵ اردیبهشت ۹۱ برگزار و نتایج این آزمون ۱۰ خردادماه اعلام می شود.

وی افزود: متقاضیان می توانند به مدیریت های استانی مراجعه کنند و مراحل ثبت نام را در مراکز مدیریت انجام دهند. پیش بینی می شود که ۳۰ هزار تن در مراکز مدیریت استان ها ثبت نام کنند که ۱۲ هزار نفر از این افراد پذیرش خواهند شد.

حجت الاسلام فرحانی از کمبود فضا و امکانات به عنوان مهم‌ترین مشکل برای پذیرش متقاضی بیشتر یاد کرد و اظهار داشت: سیاست ما این است که به علاقه مندان به حضور در حوزه های علمیه جواب منفی ندهیم؛ اما کمبود فضا و امکانات از مشکلاتی است که حوزه علمیه با آن روبه‌رو است و امکان پذیرش طلاب بیشتر را به ما نمی دهد، البته قول می دهیم که پذیرش از ۱۲ هزار نفر به ۱۵ هزار نفر برسد، لیکن نمی توانیم بیشتر از این تعداد را پذیرش کنیم.

وی درباره شرایط پذیرش داوطلبان دارندگان مدرک تحصیلی سیکل و دیپلم تصریح کرد: امکان آموزش دانشگاهیان در حوزه علمیه محدود است و تنها ۳ هزار دانشگاهی را می توانیم بپذیریم، سیاست حوزه علمیه نیز این است که دارندگان مدرک تحصیلی سیکل در شهرستان های خود تحصیل کنند، اما دارندگان مدرک دیپلم می توانند در استان های مختلف به فراگیری علوم دینی بپردازند.

معاون امور حوزه های علمیه کشور ادامه داد: نتایج آزمون همانگونه که گفته شد ۱۰ خرداد ماه اعلام خواهد شد و پذیرفته شدگان پس از آن باید مصاحبه و دوره اختبار و تثبیت که در تابستان برگزار می شود را بگذرانند. برخی از مراکز در استان ها به دلیل محدودیت هایی که در تحقیقات گزینش دارند ناگزیرند دوره اختبار و تثبیت را در ابتدای سال تحصیلی برگزار و نتایج قطعی را دو هفته پس از آغاز سال تحصیلی اعلام کنند.

وی هدف از واگذاری اختیارات به استان ها را فراهم کردن شرایط تحصیل به صورت بومی اعلام کرد و بیان داشت: هدف از واگذاری اختیارات به استان ها و بومی کردن پذیرش حوزه های علمیه در استان ها که سیاست ما به شمار می آید، فراهم کردن شرایط تحصیل در استان ها به صورت بومی است. آزمون پذیرش نیز در حوزه ها متمرکز است، اما سیاست ما استفاده از همه امکانات در سراسر کشور بوده تا بتوان از ظرفیت ها و توانایی های فضلا در استان ها بهره گرفت.

سرپرست معاونت آموزش حوزه‌های علمیه کشور تاکید کرد: مصحح آزمون به مقدار لازم در حوزه های علمیه وجود دارند و تلاش می‌کنیم همه اختیارات به فضلا واگذار شود، برای تصحیح تست نیز نرم افزاری آماده شده است و این نرم افزار را به هر استانی که آمادگی خود را برای استفاده از این نرم افزار و تصحیح تست ها داشته باشد، قرار می دهیم.

وی با اشاره به اینکه جدول سال تحصیلی و برگزاری امتحانات کاملا منظم است، خاطر نشان کرد: زمان برگزاری سال تحصیلی و برگزاری امتحانات کاملا با هم هماهنگ هستند و اگر بخواهیم که زمان آموزش را آزاد گذاشته ولی موعد امتحانات را به عقب بیاندازیم کل سیستم به هم می خورد و باید امتحانات شهریور را نیز به تعویق انداخته و در این صورت آغاز سال تحصیلی جدید در مهرماه نیز امکان پذیر نخواهد بود.

حجت الاسلام فرحانی تغییر در متون درسی حوزه را بسیار مشکل توصیف کرد و گفت: تغییر متون اساسی و اصیل حوزه علمیه مراح خاص خودش را دارد، متون ارزشمندی نظیر مکاسب، کفایه و لمعتین از میراثحوزه ها به شمار می آیند و همانگونه که خصوصیات و مزایای برجسته ای دارند از محدودیت های کمی نیز برخوردار هستند. اصلاح این متون به گونه ای که مزایای آنها حفظ شده و محدودیت ها کاهش یابند باید با نظر بزرگان حوزه انجام شود.

معاون امور حوزه های علمیه کشور افزود: تغییر متون درسی حوزه علمیه کاملا زمانبر است، زیرا تغییر چنین میراثگرانبهایی به راحتی امکان پذیر نیست و مراح خاصی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی مشکلات مالی حوزه های علمیه پرداخت و تصریح کرد: از علاقه مندان به سربازخانه های امام زمان(عج) دعوت می کنیم که بیایند و حوزه های علمیه را در این راه یاری کنند، سال گذشته مجبور شدیم تعدادی از قبول شدگان در آزمون را به دلیل کمبود جا نپذیریم. مدرسه ای در قم است که بسیار فرسوده، قدیمی و معتبر است و با کوچک ترین زلزله تخریب خواهد شد، همچنین سال هاست که برای تکمیل ۴ مدرسه بزرگ با مشکل مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام فرحانی ادامه داد: ما توقع داریم و حقمان است که منابع مالی بیشتری را طلب کنیم، حوزه ها در تامین نیازهای نظام گام برمی دارد و در خدمت نظام است و به تعبیر آقا مادر نظام بوده است، اما با این منابع نمی توان کاری بیشتری کرد. برای جذب طلبه های جدید به مدرس جدید نیازمندیم، برای تقویت بنیه علمی طلاب به کتابخانه های مجهز نیاز داریم و برای تقویت رشته های تخصصی باید مراکز معتبر داشته باشیم.

وی در بخش پایانی این نشست اظهار داشت: منابع حوزه به شدت محدود است، اما هر چه داریم تقسیم می کنیم. حوزه منابع را در مراکزی سرمایه گذاری می کند که شرایط تهذیبی و پرورشی در آنها بیشتر باشد