اعلام فقط ۳روزهوای سالم درتهران، کذب محض

به گزارش افکارنیوز ،محمد رستگاری در گفتوگو با فارس در خصوص اینکه در برخی از رسانهها گفته شده است که "تهران فقط ۳ روز هوای سالم داشت" اظهار داشت: عوامل شهرداری تهران در طول ۲ سال گذشته در خصوص آلودگی هوای تهران آن قدر فرافکنی و مغلطه کردند،که امروز ذره بین به دست دنبال بهانههایی میگردند که حرفها و رفتارهای غیر حرفهای خودشان را ثابت کنند.

وی ادامه داد: بارها در جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در خصوص تکالیف به زمین مانده شهرداری تذکر داده شد، فریاد زده شد اما کو گوش شنوا.

رستگاری افزود: البته در جلسات کارگروه خوب قانع می شوند، چشم چشم هم می گویند، ابراز همدلی و همراهی هم می‌کنند اما به محض اینکه پایشان را از جلسات بیرون می‌گذارند به قول خودشان به اصطلاح جلسات کارگروه را به نقد می‌کشند. با بزرگ‌مایی ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون و با انجام مصاحبه‌هایی که جز تشویش افکار عمومی عاید دیگری ندارد، خودشان را صاحبنظر بی‌چون و چرای آلودگی هوا معرفی می‌کنند.

مدیر مرکز پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران ادامه داد: تا دلتان بخواهد ژست ژورنالیستی خوبی هم می‌گیرند. معلوم است که برای این افراد خیلی مهم است که در آخر سال دنبال سرنخ‌هایی بگردند که این همه ادعا در طول سالشان را ثابت کنند و به قول خودشان آن طور که در روزنامه خود نوشته‌اند سر پرونده را ببندند.

وی اظهار داشت: امروز به لطف خدا، عملکرد دستگاه‌های مسئول با پیگیری و نظارت عالیه سازمان محیط زیست آن قدر روشن بوده و توجه عملیاتی به برنامه‌های مدیریت کاهش آلودگی هوا آن قدر چشم گیر است که مجالی برای این چنین اظهارنظرهای مغرضانه نمی‌گذارد.

رستگاری بیان کرد: واقعاً جای تعجب دارد که با این همه بهبود در میزان آلاینده‌ها فقط کیفیت هوا از نظر آنها ۲.۵ PM است که آن هم خود مسئولیت اصلی در مدیریت این پارامتر دارند.



وی گفت: ‌ در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا نمایندگان وزارت نفت برنامه ارتقای تولید سوخت پالایشگاه‌های کشور را با حضور این آقایان به طور مستند گزارش کردند.

وی تأکید کرد: برنامه‌هایی مانند تولید خودرو با استاندارد یورو ۴، ارتقای مرکز تست خودروهای کشور در سطح استاندارد یورو ۴ حتی توزیع سوخت با استاندارد یورو ۴ در سطح شهر تهران را با چشم مبارک دیدند اما هیچ بر زبان نیاوردند و چه بسا در دل اندوهگین هم شدند.

مدیر مرکز پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران اظهار داشت: بارها اعلام شدکه پارامتر ۲.۵ PM که این قدر بر زبان می‌آورید قبل از شما سازمان حفاظت محیط زیست به آنالایزرهای هوای تهران اضافه کرد.

وی گفت: بارها مسئولان در جلسات کارگروه گفتند شما اگر در خصوص ذرات معلق و گرد و غبار احساس تکلیف می‌کنید نیم نگاهی به پروژه‌های عمرانی سطح شهر تهران بیندازید و اندکی برای شرایط زیست محیطی پروژه‌ها هزینه کنید.



به گفته وی هرگاه همکاران ما جلوی یک پروژه عمرانی را به دلیل عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی و عموماً انتشار گرد و غبار گرفتند، خواهش کردید که این پروژه مهم است و قول می‌دهیم که رعایت مسائل زیست محیطی بشود. اما عموماً نشد به طوری که وزارت بهداشت هم در این خصوص مکاتبه کرد.

عامل اصلی ذرات معلق در تهران فعالیت‌های عمرانی شهرداری تهران است

رستگاری عنوان کرد: در نهایت ناچار شدیم این موضع را در دستور کارگروه کاهش آلودگی هوا قرار دهیم تا نامه رسمی به شهرداری تهران ارسال شود که لطفاً توجه داشته باشید.



وی گفت: ‌ طبق نتایج پژوهشکده محیط زیست وزارت بهداشت ۷۶ درصد ذرات گرد و غبار در تهران منشأ معدنی دارند و بنابراین عامل اصلی انتشار ذرات معلق در شهر تهران فعالیت‌های عمرانی شهرداری تهران است.

وی اظهار داشت: آیا شما منکر این نتایج هستید؟ پس خواهش مدیران و پیمانکاران شما از دستگاه محیط زیست برای چیست. شایسته است همان گونه که قبلاً نیز گفته شده نمایندگان شهرداری عضو کارگروه کاهش آلودگی هوا در گفته‌ها و رفتارشان تجدید نظر کنند؛ این شمه‌ای از وظایف به جا مانده آن دستگاه است که ما را مجبور کردند در قبال آن همه ادعاها این پاسخ را در رسانه‌های عمومی مطرح کنیم.

رستگاری گفت: آقایان صحبت از دادگاه ویژه آلودگی هوا می‌کنند. صحبت از عذرخواهی بعضی مسئولان می‌کنند. با این مطالبی که بیان شد آیا اگر دادگاهی تشکیل شود شما در جایگاه متهمین قرار نمی‌گیرید؟ این همه بازار گرمی برای چیست؟ این همه تشویش افکار عمومی با چه نیتی انجام می‌گیرد؟ خیلی راحت مسئولان را به ارائه آمار ضد و نقیض متهم می‌کنید! با ارائه تحلیل‌های مغرضانه از آمار و ارقام ایستگاه‌های هوا سعی دارید آلودگی هوا را بدتر جلوه دهید و دقیقاً خلاف واقعیات موجود.

وی ادامه داد: دم از خدمت برای مردم می‌زنید اما هوای آلوده تهران بیشتر به مذاق شما خوش می‌آید. شما می‌دانید که ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا چه آنهایی که متعلق به محیط زیست است و چه آنهایی که به شهرداری تعلق دارند در روز ۲ نوبت داده تبادل می‌کنند و در نهایت یک نتیجه واحد و به عبارت یک اعداد واحد گزارش می‌گردد. هیچ وقت اعداد گزارش شده روزانه دو گونه نبوده که مدعی باشید آمار شما درست است و آمار دیگران غلط. اینکه گفته می‌شود شما سیاه نمایی می‌کنید همین چیزها است.

مدیر مرکز پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران افزود: سعی دارید القا کنید که محیط زیست یک آمار دیگری ارائه می‌دهد. سعی دارید شاخص و میزان ناسالمی هوا را با کوبیدن بر طبل ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون توجیه و بلکه بزرگنمایی کنید که جای تأسف دارد.

رستگاری اظهار داشت: به هر حال به نظر می‌رسد که آخر سالی خیلی دستتان خالی است که دست به دامن این گونه اقدامات می‌شوید و گر نه شبیه این آمار و ارقام را این مرکز همیشه و مرتب اطلاع رسانی کرده و چیز جدیدی نبوده که تازه اعلام کرده باشیم اما اینکه اکنون با ذوق زدگی تمام آسمان و ریسمان می‌کنید و از صحبت‌های ارائه شده خوشحال می‌شوید و به آمار سمت و سو می‌دهید برای ما که شما را خوب می‌شناسیم جای تعجب ندارد.

وی عنوان کرد: تمام رفتار شما در خصوص آلودگی هوا حاشیه سازی است اما دیگران را متهم به حاشیه سازی می‌کنید از شما نمی‌خواهم که عذر خواهی کنید چرا که عذر خواهی شجاعت و جسارت می‌خواهد اما سعی کنید به خود بیایید.

در سال ۹۰ وضعیت هوای تهران شرایط مطلوبتری دارد

رستگاری گفت: در خاتمه به ضرس قاطع و بر اساس آمار و شواهد موجود و همان گونه که بارها از سوی اینجانب از طریق رسانه‌های همگانی اطلاع رسانی شده است اعلام می‌کنم که در سال ۱۳۹۰ وضعیت هوای تهران از شرایط مطلوب‌تری نسبت به گذشته برخوردار بوده است و اینکه گفته می‌شود " تهران فقط ۳ روز هوای سالم داشت کذب محض است ". در همان آمار تا ۱۳ اسفند تعداد روزهای پاک، ۲۰ روز، سالم ۳۱۹ روز، ناسالم ۷ روز و بسیار ناسالم ۳ روز اعلام شد.

مدیر مرکز پایش آلودگی هوای استان تهران خاطرنشان کرد: چگونه است که برخی روزنامه اعلام می‌کنند تهران تنها ۳ روز هوای سالم داشت در حالی که در هیچ جایی از سخنان بنده به آن اشاره نشده بود که البته بدیهی است حق اقدام قانونی در این خصوص برای بنده محفوظ خواهد بود.