با این عینک همه جا را ببینیم!

به گزارش فارس،گاه اتفاق می افتد که ما در زندگی خود نیز عینکهای نامرئی به چشمان خودمان میزنیم و به راحتی نعمات الهی را نمیبینیم اما اثر آن را در زندگی حس میکنیم.

این عینک‌ها اگر چه به ظاهر روی چشمان ما قرار نمی‌گیرد اما روی چشم دلمان واقع شده و نوع نگرش ما را به زندگی تغییر می‌دهد.

بهترین اثر این عینک‌ها آرامش و یا اضطراب و ناامنی بر روی افق زندگی ماست.

قرآن این نوع نگرش را شرک آلود می‌نامد و صاحبان آن را مشرک می‌خواند. شرک، گناه بسیار مرموزی است که انسان‌ها اصولاً از آن بی خبرند و از حضرت علی(علیه‌السلام) نقل شده که شرک مانند راه رفتن مورچه ای سیاه بر روی سنگی سیاه در شبی تاریک است حال ببینید چقدر تشخیص و درمان این بیماری سخت است.

توقعات نا به جا، نگاه شرک آلود

گاهی ما توقع محبت از دیگران را داریم به کسی خوبی می‌کنیم و پاداش کار خیرمان را از او می‌خواهیم. درس می‌خوانیم فقط برای نمره و مدرک، و یادمان می‌رود که هدف رضایت خداست. دل دیگران را شاد می‌کنیم چون هدف شادی دیگران است و نماز می‌خوانیم فقط برای رفع مسئولیت. فراموش می‌کنیم که یک قدرت لایتناهی بر عرش این جهان و جهانیان حکمرانی می‌کند و طرف معامله اوست.

برای پول و مال و مقام دیگران به آن‌ها احترام می‌گذاریم و مستمندان و نیازمندان را بی اعتنایی می‌کنیم چون چیزی ندارند که به ما سود برسانند.

چشممان بسیار محاسبه گر می‌شود و همه چیز را با چرتکه حساب و کتاب می‌کنیم غافل از این که حسابگر واقعی خود خداست. همه این‌ها آرامش ما را از بین می‌برد و ناراحتی از رفتار نامناسب دیگران قلبمان را جراحت می‌دهد و بی عدالتی‌های گوناگون ما را می‌آزارد.

دنیا محل بی عدالتی و ظلم است و هر کس در این میدان فاتح نبرد حق باشد پیروز واقعی است. بعضی از دانش آموزان و دانشجویان برای دو نمره بیشتر تقلب می‌کنند. عده ای برای چند هزار تومان سود بیشتر به حرام و دروغ تمسک می جویند و حرام می‌خورند و برای این که کارشان در دادگاه و یا ادارات دیگر راه بیفتد رشوه می‌دهند. دیدم برای این که پلیس او را جریمه نکند پول در جیب او گذاشت تا از قانون فرار کند. امروز از دست قانون فرار کردی آیا از دست قانون خدا نیز می‌توانی فرار کنی؟!

لا یمکن الفرار من حکومتی

بالواقع عینک شرک آلود بر چشم همه است و دنیا را با همان عینک نظاره می‌کنند آنان همه چیز را خدا می‌دانند و نعوذبالله برای خدا هیچ قدرتی به حساب نمی‌آورند. مانند گدایان مستمند چشمشان به دست انسان‌هاست در صورتی که رزق و روزی همه دست خداست.

ناامنی، اضطراب، بیماری‌های دیابتی، ناراحتی‌های اعصاب و رماتیسم‌ها و آرتروزها طی تحقیقات موثق پزشکی به خاطر غم و غصه و حرص و جوش‌هایی است که بر روح و جسم انسان‌ها تأثیر می‌گذارد و همه می‌دانیم که همه به خاطر دنیا و بدست آوردن مال است

خداوند مشرکان را معرفی می‌کند اینان نه تنها پیش نمی‌روند بلکه همیشه خوار و ذلیل و زمین گیرند.

لَا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ فَتَقْعُدَ مَذْمُومًا مَخْذُولًا

با خدا معبودی دیگر قرار مده که[نزد شایستگان] نکوهیده و[در دنیا و آخرت] بی‌یار و یاور شوی.(اسرا / ۲۲)

وَ یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا یَنْفَعُهُمْ وَلَا یَضُرُّهُمْ وَکَانَ الْکَافِرُ عَلَیٰ رَبِّهِ ظَهِیرًا

و به جای خدا چیزهایی می‌پرستند که نه سودشان می‌دهد و نه زیانشان می‌رساند؛ و کافر همواره بر ضد پروردگارش پشتیبان و یار[شیطان] است(فرقان / ۵۵)

در حالی که هیچ صدایی نمی‌شنوید.

مِنْ دُونِ اللَّهِ هَلْ یَنْصُرُونَکُمْ أَوْ یَنْتَصِرُونَ

[معبودانی را] به جای خدا؟! آیا شما را[برای رهایی از آتش] یاری می‌دهند؟ یا از خود می‌توانند دفع عذاب کنند(شعرا / ۹۳)

اگر غیر از مرا صدا کنید به خاطر این که در دنیا به عزت برسید در ضلالت و گمراهی به سر می‌برید.

وَاتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لِیَکُونُوا لَهُمْ عِزًّا؛ و به جای خدا معبودانی گرفتند تا برای آنان مایه عزت و توانمندی باشد(مریم / ۸۱)

زیرا همه چیز دست من است

اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ؛ خدای یکتا که معبودی جز او نیست، پروردگار عرش بزرگ است(نمل / ۲۶)

إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی. بی‌تردید قیامت که می‌خواهم زمان وقوعش را پنهان بدارم، آمدنی است، تا هر کس را برابر کوششی که می‌کند، پاداش دهند.(طه / ۱۴)

مرا بپرستید بندگان من بر من توکل کنید. من بهترین وکیلم

وَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ غڑ وَکَفَیٰ بِاللَّهِ وَکِیلًا؛ و بر خدا توکل کن؛ و کافی است که خدا کارساز[همه امور بندگان] باشد(احزاب / ۳)

آبرو نزد من است من دعایتان را مستجاب می‌کند. ادعونی استجب لکم

همه فضل و نعمت دست من است جای دیگر نروید.

فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ نِعْمَةً غڑ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ؛ عطیه و نعمت از سوی خداست؛ و خدا دانا و حکیم است(حجرات / ۸)

وقتی همه نگاه انسان فقط خدایی شد آرامش به خانه دلش راه پیدا می‌کند و دیگران را دوست دارد و فقط به خاطر خدا به همه محبت می‌کند و توقعی از انسان‌ها که ریزه خور خوان کرامت خدایند ندارد چون می‌داند همه چیز خداست و فقط با او معامله می‌کند.

نیمه شب بیدار می‌شود و فقط با او مناجات می‌کند چون او را لایق پرستش می‌داند نه از ترس دوزخ و نه به طمع بهشت. او عاشق خداست. بنده ای که همه چیز را خدا می‌بیند و فقط از او درخواست می‌کند چون یقین دارد که او دعایش را اجابت می‌کند.

همه اوامر خدا را اطاعت می‌کند زیرا یقین دارد وعده خدا حق است " ان وعد الله حق " و خلاف نمی‌کند " و لا یخلف الله المیعاد ". نگاه توحیدی به انسان امنیت هدیه می‌دهد و او را در تکامل سرعت می‌دهد و پله های ترقی و ملاقات با خدا را سریعاً طی می‌کند.

خداوند بهترین نگرش را نگرش توحیدی معرفی می‌کند چرا که طرف معامله شما خداست و رنگ خدایی را بهترین رنگ می‌داند. نه رنگ سیاه و مشکی و قهوه ای.

صبغه الله و من احسن من الله صبغه

پس بیایید عینک خدایی را به چشمان دلمان بزنیم تا راحتر زندگی کنیم و از این نگاه های شرک آلود و پر از بلا و عذاب و ناراحتی رهایی یابیم شاید اشارتی از غیب رسد و نوید بخش زندگی راحت باشد.

خیال روی تو در هر طریق همره ماست نسیم موی تو پیوند جان آگه ماست