سالانه 5 هزار نفر از ظرفیت فرهنگسرای خاتم استفاده می کنند

دهنادی گفت: سالانه 5 هزار نفر از امکانات آموزشی فرهنگسرای خاتم در منطقه18 شهر تهران استفاده کرده و در برنامه های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، تفریحی و ... حضور پیدا می کنند.

اخبار اجتماعی- مبینا آقاخانی گفت: در هفتم شهریور سال 1385، فرهنگسرای خاتم برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی و فرهنگی منطقه 18 و با نگاه ویژه به سیره پیامبر اکرم(ص) در شهرک ولیعصر افتتاح شد. فرهنگسرای خاتم با برگزاری دوره های آموزشی و تفریحی مختلف برای تمامی گروه سنین منطقه، سعی در رشد فضائل اجتماعی و دینی شهروندان و جذب آنان در جریان فرهنگی انقلاب اسلامی دارد.

 این مجموعه همانند 7 فرهنگسرای دیگر، از مراکزی است که در دوره مدیریت شهری سابق به بهره برداری رسید و تاکنون توانسته در زمینه های مختلف اجتماعی و فرهنگی منطقه تاثیر گذار باشد.

به مناسبت سالروز افتتاح فرهنگسرای خاتم، درباره فعالیت های این مرکز از محمد صادق دهنادی مدیر این مجموعه و بهنام جعفری رئیس خانه فرهنگ رشد که از سازمان های تابعه این مرکز است، گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید:

محمد صادق دهنادی مدیر فرهنگسرای خاتم در گفت و گو با خبرنگار افکارنیوز درباره تاسیس این فرهنگسرا گفت: در گذشته این مجموعه در قالب فرهنگسرای "هویتی نوجوان" فعال بود. پس از واگذاری فرهنگسرای راضی به شهرداری و ایجاد امکانات مختلف مانند شهر بازی و ... برای نوجوان،  فرهنگسرای هویتی نوجوان  به آنجا نقل مکان کرد.

او ادامه داد: پس از گذشت چند سال، به منظور بررسی ابعاد شخصیتی و فرهنگی حضرت رسول اکرم(ص)، "فرهنگسرای خاتم" در منطقه 18 تهران تاسیس شد. این فرهنگسرا علاوه بر فعالیت های عمده در زمینه های فرهنگ عمومی، نگاهی ویژه به نشر اخلاق و رفتار رسول الله دارد.

مدیر سابق فرهنگسرای معرفت افزود: در این فرهنگسرا که قدیمی ترین فرهنگسرای منطقه است، چندین فعالیت عمده مانند فعالیت های آموزشی برای سنین مختلف انجام می شود. این فعالیت ها شامل دوره های آموزشی های مهارت اجتماعی، دینی، قرآنی، هنرهای تجسمی و ... است.

دهنادی گفت: فرهنگسرا خاتم در کنار سایر فعالیت ها، به برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی با نگاه ویژه به نوجوانان و جوانان می پردازد. همچنین بخش کودک این فرهنگسرا در زمینه برنامه های متنوع آموزشی و تفریحی بسیار فعال است.

او ادامه داد: این مجموعه فرهنگی در زمینه علوم قرآنی، شناخت سیره حضرت رسول اکرم(ص) و آشنایی با نهج البلاغه به صورت تخصصی به آموزش نسل جوان می پردازد.

دهنادی افزود: سالانه 5 هزار نفر از امکانات آموزشی فرهنگسرای خاتم در منطقه18 استفاده کرده و در برنامه های مختلف حضور پیدا می کنند. همچنین کتابخانه استاد حکیمی با بیش از  2هزار عضو فعال در زمینه فرهنگ کتاب خوانی فعال است.

او با تاکید بر اینکه فرهنگسرا در اشتغال منطقه تاثیر داشته اظهار کرد: اساتید دوره های آموزشی از متخصصان همین محله هستند که باعث ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان در منطقه نیز شده است. در حال حاضر 30 نفر در این مجموعه فعالیت می کنند.

مدیر فرهنگسرای خاتم درباره مراکز تابعه این فرهنگسرا گفت: 6 کتابخانه، 2 خانه فرهنگ و 1 نگارخانه تحت نظر این فرهنگسرا در نواحی مختلف منطقه فعالیت می کنند.

خانه فرهنگ رشد مورد استقبال مردم قرار گرفته است

بهنام جعفری رئیس خانه فرهنگ رشد منطقه 18محله شهرک امام خمینی نیز درباره فعالیت های این مرکز به افکارنیوز گفت: سال 91 فعالیت این مرکز به عنوان مرکز رشد کودک آغاز شد اما پس از واگذاری به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال96، این مرکز به "خانه فرهنگ رشد" تغییر نام داد.

او ادامه داد: این مرکز به همراهی دو کانون به نام های "کانون بانوان"، با برگزاری نشست های تخصصی با موضوعات قرآنی، تربیت دینی و "کانون آیه های از زلال"، با فعالیت در زمینه سلامت، تحکیم خانواده و ... برای سنین 3تا 50 سال با برگزاری  برنامه های مختلف آموزشی، فرهنگی و سرگرمی فعال است.

رئیس خانه فرهنگ رشد با اشاره به اینکه تحت نظر فرهنگسرای خاتم فعالیت می کند،  افزود: این مرکز روزانه 250 مراجعه کننده دارد و فعالیت هایی مانند مهدکودک، پیش از دبستان، موسسه خلاقیت، آموزش زبان انگلیسی، نقاشی، مشاوره و روانشناسی، کلاس های موسیقی، چرتکه، رباتیک و ... بسیار مورد استقبال مردم منطقه قرار گرفته است.

به گزارش افکارنیوز ، اهمیت زیرساخت های فرهنگی شهر تهران از ایجاد و توسعه زیر ساخت های فرهنگی در بین سال های 84تا 96 محرز است. ایجاد بیش از 350 سرای محله، 7 فرهنگسرا، بیش از 500 کتابخانه، بیش از 50 موزه و خانه فرهنگ نشان دهنده تاثیر و اهمیت این مراکز دارد.