به گزارش ایسنا،به گفته يك متخصص تغذيه، كم خوري باعث ميشود كه بدن پروتئين دريافت نكند و چون پروتئين براي سلامتي بدن لازم است در نتيجه بدن دچار ورم ميشود به طوري كه ظاهر فرد پف كرده به نظر مي رسد و دچار افزايش وزن مي شود.

دکتر درستی با تاکید بر اینکه رژیم غذایی باید مناسب و برای مدت قابل قبول و تحت نظر متخصص تغذیه باشد تا کاهش وزن صورت گیرد، افزود: فعالیت بدنی، خواب متعادل، نداشتن استرس و نگرانی، روش صحیح زندگی و عادات غذاخوردن در کاهش وزن بسیار موثر است.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کم خوری طولانی مدت باعثمی‌شود که بدن انرژی زیادی نسوزاند بنابراین با وجود کم‌خوری نه تنها کاهش وزن ایجاد نشده بلکه ممکن است ایجاد چاقی نیز کند.

وی در ادامه اظهار داشت: در صورتی که دریافت کالری و مصرف کالری در یک فرد مساوی باشد وزن ثابت خواهد ماند اما درصورتی که دریافت کالری از مصرف آن بیشتر شود فرد دچار افزایش وزن شده و همچنین اگر مصرف کالری فرد از دریافت آن زیادتر شود کاهش وزن ایجاد خواهد شد.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: امروزه فعالیت بدنی ما نسبت به گذشته کمتر شده است و برای کاهش وزن، فعالیت بدنی به اندازه لازم است.

وی با اشاره به اینکه شیوه صحیح غذا نخوردن باعثمی‌شود بدن با مکانیسم‌های جبرانی مقابله کند، افزود: در صورتی که رژیم کم کالری با اصول تغذیه صحیح همراه نبوده و صرفاً فرد کم خوری کند بدن دوباره همان ساز و کار ها(مکانیسم ها) را شروع کرده به طوری که فرد دیگر کاهش وزن پیدا نمی‌کند.

درستی عنوان کرد: فردی که مدت طولانی کم غذایی را تحمل کند برای جلوگیری از مرگ، سوخت بدن کم شده تا انرژی تلف نشود در نتیجه در سرما نوک بینی و نوک انگشتان این فرد دچار یخ زدگی شده و نیز احساس بی‌حالی می‌کند. این فرد چون انرژی زیادی نمی‌سوزاند با وجود کم خوری نه تنها کاهش وزن پیدا نکرده بلکه ممکن است چاق شود.

وي با بيان اينکه سريع غذا خوردن هم موجب چاقي خواهد شد، گفت: بايد اين فرهنگ غلط اصلاح شود و در سبد الگوي غذاي خود ضروري است ۵ گروه غذايي را قرار دهيم كه گروه اول نان، غلات و مواد نشاستهاي است.