به گزارش افکار نیوز به نقل از وب دا، یک روانپزشک در خصوص تاثير رنگها از نظر روانشناختي گفت: با توجه به اين كه برخي رنگها، خاصيت تحريك كنندگي و برخي رنگها آرامشبخش هستند، تركيب رنگها در طبيعت به نحوي است كه باعث ايجاد تعادل در روح و روان ميشود.

دکتر امیررضا چمنی افزود: ‌برخی رنگ‌ها در طبیعت مانند رنگ‌های قرمز، محرک و برخی رنگ‌های روشن مثل سبز و آبی به انسان آرامش می‌بخشند، به عبارتی رنگ‌های محرک با تاثیر بر روی بدن موجب افزایش ضربان قلب، فشار خون و نبض و تنفس می‌شوند و در مقابل رنگ‌های روشن موجب کاهش این فاکتورها می‌شوند.

وی ابراز داشت: رنگ سفید نماد پاکی و سمبل قداست است و با توجه به این که رنگ سفید، نشاط، سرور و پاکی را به همراه دارد، در احادیثزیادی به پوشیدن لباس سفید تاکید شده است.

دکتر چمنی گفت: رنگ زرد سمبل روشنایی، ‌ فعالیت، ‌کار‌، تلاش‌، مفرح، ‌شادی آور و رنگ امید است، لذا توصیه می‌شود کودکان از لباس زرد استفاده کنند.

وی افزود: ‌رنگ زرد از نظر درمانی، رنگ تحریک‌کننده ذهن، ‌هوش و سیستم اعصاب است و به دلیل خاصیت محرک و شادی‌آور آن در درمان بیماران افسرده، ‌بی‌حوصله و گوشه‌گیر استفاده می‌شود.

این روانپزشک گفت: ‌رنگ سبز زیباترین رنگ‌هاست و به عنوان رنگ جوانی و سمبل و نماد رشد و نمو و علامت بهار است. این رنگ نمایشگر حیات و سر زندگی است و از نظر درمانی رنگی آرام بخش اعصاب و در رفع خستگی موثر است و از خاصیت ضد اضطرابی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان داده است رنگ سبز می‌تواند فشار خون‌، تنفس و ضربان قلب را کاهش دهد. بنابراین از این رنگ در رنگ‌آمیزی دیوار اتاق‌های عمل و لباس پرستاران بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی استفاده می‌شود.

دکتر چمنی با بیان این که رنگ قرمز شادی آفرین، ‌نشاط آور، ‌نیروبخش، ‌اشتها آور است و احساسات را تحریک می‌کند، افزود: این رنگ اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد ولی به دلیل تحریک کنندگی توصیه می‌شود افراد دارای مشکلات اعصاب و روان از آن پرهیز کنند.

وی افزود: رنگ قرمز نماد خطر و هشدار نیز است و بررسی‌ها نشان داده است که رنگ قرمز میزان فشار خون و ضربان قلب را افزایش می‌دهد.

این متخصص بیان داشت: رنگ قرمز از بین رنگ‌ها، رنگ گرم تلقی می‌شود و در درمان بیماری‌های پوستی مثل مخملک از آن استفاده می‌شود.

وی رنگ آبی را دارای خاصیت آرامبخشی، آرام کنندگی و تسکین دهنده سیستم اعصاب دانست و گفت: این رنگ، مفرح و شادی آفرین است. آبی به عنوان رنگ سرد تلقی می‌شود و به لحاظ خاصیت ضد اضطرابی و آرام بخش در درمان بی‌خوابی مفید و موثر است. رنگ آبی نماد دریا، ‌آسمان، ‌روشنایی است و در تعادل روح و روان نقش به سزایی دارد.

دكتر چمني در پايان استفاده از رنگهاي زرد و صورتي را براي اتاق نشمين، رنگهاي شاديآور را براي فضاي دكوراسيون منزل و رنگهاي قرمز، زرد و نارنجي را در وسايل بازي و پوشاك كودكان توصيه كرد.