به گزارش افکار نیوز،دكتر عليرضا فرومدي، عضو هيات علمي مركز تحقيقات علوم دارويي دانشگاه علوم پزشكي تهران و مجري طرح در گفتوگو با ايسنا، با بيان اينكه (Reluzole) از مشتقات بنزويتازول است، گفت: اين دارو در درمان نوعي از بيماريهاي سيستم عصبي به نام Amyotrophiohateral Selerosis كاربرد دارد. همچنين براي درمان انواعي ديگر از بيماريهاي عصبي نظير تشنج، اضطراب و بي خوابي نيز استفاده ميشود.

وی با بیان این‌که داروی ریلوزول به شکل قرص در بازار دارویی موجود است، افزود: با توجه به ارزبری بالای این دارو و همچنین مصرف رو به افزایش آن، ‌ تولید این دارو در داخل کشور ضروری است.

فرومدی تصریح کرد: بیماری ALS، یک بیماری عصبی و عضلانی است، به طوری که اعصاب مغز که با اندام حرکتی در ارتباط هستند، دچار زوال شده و تحلیل می‌روند و در نهایت حرکت فرد دچار اختلال می‌‌شود. این بیماری کاملا پیش رونده بوده و پس از مدتی فرد فلج کامل می‌شود در حالی که داروی ریلوزول پیشرفت بیماری را کند می‌کند.

وی با تاکید بر این که با بومی کردن تولید این دارو در کشور علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، قادر به ارائه محصول با قیمتی بسیار کمتر از قیمت کنونی به بیماران خواهیم بود، خاطرنشان کرد: درحال حاضر هر قرص این دارو قیمتی بالغ بر ۱۰ هزار تومان دارد، اما داروی تولیدی ایران حدود دو هزار تومان قیمت خواهد داشت.

فرومدی تصریح کرد: بیماری ALS با بیماری صرع کاملا متفاوت است، اما شباهت‌هایی با بیماری «ام. اس» دارد. علت این بیماری کاملا ناشناخته است و روند مصرف این دارو طی سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: داروی ریلوزول در سطح آزمایشگاهی و نیمه صنعتی در آزمایشگاه شیمی آلی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و در سطح صنعتی در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تولید شده است.

به گفته وي، توليد داروي ريلوزول تاكنون در انحصار يك شركت چند مليتي از فرانسه و آمريكا بوده است.