به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، محمد حسن ایرانخواه عصر سه شنبه در نشست خبری که در محل سازمان اتوبوسرانی قزوین برگزار شد با تشریح مهمترین اقدامات انجام شده اظهارداشت: برای اولین بار در کشور و خاور میانه سیستم هوشمند انتظار اتوبوس در قزوین راه اندازی شده است.

راه اندازی سیستم هوشمند در ۳۰۰ ایستگاه

وی افزود: این سیستم در ۳۰۰ ایستگاه اتوبوس در شهر قزوین راه اندازی شده است و با اتصال به تلفن همراه مسافران می توانند با ارسال شماره ایستگاه مورد نظر به پیامک شماره ۳۰۰۰۲۸۱ از زمان رسیدن اتوبوس به مبدا و مقصد مطلع شوند.

این مسئول بیان کرد: در حال حاضر ۵۰۰ ایستگاه اتوبوس در شهر قزوین فعال شده که ۳۰۰ ایستگاه به این سیستم مجهز شده و در ۱۰ ایستگاه نیز مونیتورهای مربوط نصب شده است.

۱۵۰ میلیون تومان اعتبار اجرای طرح

وی هزینه راه اندازی این سیستم در سازمان اتوبوسرانی را ۲۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: برای نصب تجهیزات مورد نیاز اتوبوسها ۱۰۰ میلیون تومان، مونیتور و سیستم نرم افزاری نیز ۵۰ میلیون تومان هزینه شده و تمامی مراحل طراحی و سیستم نرم افزاری توسط یک مهندس ایرانی(پروفسور موید) مقیم آلمان انجام شده است.

ایرانخواه تصریح کرد: برای پایداری سیستم ضمن آموزش نیروهای کارشناسی قزوین در نگهداری و خدمات سیستم با مشکلی روبرو نخواهیم شد و تداوم فعالیت آن تضمین شده است.

وی بیان کرد: مدیریت زمان، کنترل سرویس دهی اتوبوسها، مونیتورینگ لحظه به لحظه فعالیت ناوگان، آگاهی شهروندان و مسافران از زمان ورود و خروج اتوبوس ها به ایستگاهها و برنامه ریزی سفرهای درون شهری از ویژگیهای اجرای این سیستم هوشمند در قزوین است.

ایرانخواه در خصوص نمایشگرهای نصب شده در ایستگاهها نیز گفت: مهمترین ویژگی مونیتورها نمایش همزمان LCD و پیامک همراه و اطلاع رسانی از آخرین فاصله ایستگاه با اتوبوس برای کاهش اتلاف وقت است که در مدت یک سال اجرایی شده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی قزوین اضافه کرد: این طرح در نیمه اول سال آینده به طور کامل در تمامی ایستگاههای اتوبوسرانی قزوین اجرا می شود.

وی با بیان این که این سیستم ماهواره ای است، اظهارداشت: ضریب خطا و اشتباه این سیستم صفر است و به راحتی قادریم از مرکز کنترل تمامی فعالیتهای رانندگان اتوبوس ها، زمان توقف، نحوه سرویس دهی، مشکلات ناشی از ایراد فنی خودروها را انجام دهیم و به شکایات احتمالی هم بسرعت رسیدگی کنیم.

ایرانخواه از شهروندان خواست ضمن همکاری با سازمان در نگهداری از اموال عمومی، اتوبوسها و تجهیزات نصب شده در ایستگاهها مانند اموال شخصی خود بکوشند و هزینه ای را بر این سازمان تحمیل نکنند.