به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، حسن علیزاده امروز در نشست خبری با اشاره به تشکیل شورای عالی فضای مجازی با دستور مقام معظم رهبری اظهار داشت: در سطح کشور اقدامات و فعالیتهای گستردهای در حوزههای مدیریت و سیاستگذاری فضای مجازی در حال انجام بوده که البته تشتت و موازیکاریهایی نیز در این فضا وجود داشته و دارد.

وی خاطرنشان کرد: ‌ با تدبیر مقام معظم رهبری که همواره در تمام حوزه‌ها به خصوص در حوزه‌های فرهنگ طلایه‌دار بوده‌اند، ‌طرح تشکیل شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شد که با تشکیل این شورا فعالیت‌های حوزه فضای مجازی به صورت منسجم مدیریت و امور تسهیل خواهد شد.

تدوین نظام جامع حمایت از تولید‌کنندگان رسانه‌های دیجیتال

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حوزه فعالیت‌های این مرکز از تولید‌کنندگان حوزه رسانه‌های دیجیتال تصریح کرد: نظام جامعی از حمایت‌هایی که این مرکز می‌تواند از فعالان حوزه رسانه‌های دیجیتال داشته باشد تعریف شده و با تدوین یک نظام‌نامه که به صورت رسمی در ابتدای سال آینده منتشر می‌شود، حمایت‌های این مرکز عملیاتی خواهد شد.

ارائه ۲.۶ میلیارد تومان تسهیلات به تولید‌کنندگان

علیزاده با اشاره به اعطای تسهیلات بانکی به فعالان و تولید‌کنندگان حوزه رسانه‌های دیجیتال یادآور شد: در سال ۹۰ به ۴۰ شرکت و موسسه مختلف ۲ میلیارد و ۶۴۵ میلیون تومان در قالب تفاهم‌نامه‌ای که با بانک ملی منعقد کرده‌ایم، تسهیلات بانکی ارائه شد.

وی افزود: ‌ در پنجمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال که در سال جاری برگزار شد بیش از ۶۰۰ میلیون بن‌کارت در بین بازدیدکنندگان از این نمایشگاه توزیع شد و ۴۵۰ میلیون تومان بن‌کارت نیز در بین بازدیدکنندگان از نمایشگاه‌های استانی رسانه‌های دیجیتال توزیع شده است البته برای نحوه توزیع بن‌کارت ها نیز یک نظام‌نامه تدوین شده است.

برگزاری ۵۰ نمایشگاه در سال ۹۱

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سال آینده، برگزاری ۵۰ نمایشگاه استانی رسانه‌های دیجیتال در سطح کشور را در دستور کار داریم، اظهار داشت: خرید حمایتی از محصولات فاخر حوزه دیجیتال نیز از دیگر سیاست‌های این مرکز در سال ۹۰ بوده است و بیش از ۳۰۰ عنوان محصولات فاخر با تیراژ ۷۷ هزار نسخه خریداری شده است.

علیزاده با بیان اینکه سقف تسهیلات ارائه شده به شرکت‌های فعال در حوزه تولیدات دیجیتال ۱۰۰ میلیون تومان است، یادآور شد: همچنین مرکز رسانه‌های دیجیتال به ۹۰ شرکت فعال در حوزه تولیدات رسانه‌های دیجیتال نیز برای بهره‌‌مندی از تسهیلات " صندوق توسعه صنایع الکترونیک " نیز معرفی‌نامه ارائه کرده است.

ممانعت از موازی‌کاری با تشکیل شورای عالی فضای مجازی

وی در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره نحوه تعامل و همکاری مرکز رسانه‌های دیجیتال با شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: شورای عالی فضای مجازی یک نهاد تازه متولد شده است و تا تشکیل دبیرخانه این شورا و تدوین آیین‌نامه‌های آن به زمان نیاز است اما بزرگترین کار شورای عالی فضای مجازی این خواهد بود که این شورا نهادها و دستگاه‌های مختلف فعال در حوزه فضای مجازی را منسجم و ارتباط آنها را بایکدیگر برقرار خواهد کرد و از انجام موازی‌کاری ممانعت خواهد شد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز عضو حقوقی این شوراست و مرکز رسانه‌های دیجیتال نیز به عنوان زیرمجموعه این وزارتخانه در شورای عالی فضای مجازی همکاری‌های لازم را خواهد داشت.

مناقشه بر سر آمار محصولات دیجیتال صادر شده

علیزاده درباره آمار دقیق محصولات دیجیتال صادر شده و درآمد ارزی حاصل از این صادرات گفت‌: آمار محصولات دیجیتال صادر شده همواره محل مناقشه بوده است اما باید این آمار تدقیق شود و این مرکز نیز با جمع‌بندی آمار، میزان دقیق محصولات صادر شده را اعلام خواهد کرد.

وی متذکر شد: ‌اما بر اساس اعلام اتحادیه صادرکنندگان، ۸۰ میلیون دلار رقمی است که اعلام شده است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در تعریف حوزه نرم‌افزار نیز مشکلاتی وجود دارد، تصریح کرد: در تلاش هستیم با گمرک هماهنگی‌هایی را در راستای تسهیل صادرات محصولات دیجیتال داشته باشیم و با اتحادیه تولید‌کنندگان لوح‌های فشرده نیز برای این منظور جلسات و هماهنگی‌هایی را داشته‌ایم.

ارسال ۶۷۱۶ اثر به دبیر‌خانه مرکز برای دریافت مجوز

علیزاده در ادامه درباره تعداد مجوز‌های صادر شده توسط مرکز رسانه‌های دیجیتال در سال ۹۰ اظهار داشت: ‌ در سال ۹۰ به غیر از اسفند ماه در مجموع ۶ هزار و ۷۱۶ اثر به دبیرخانه واحد بسته‌های نرم‌افزاری این مرکز ارسال شده است که از این تعداد ۴۶۸ اثر موفق به دریافت گواهی ثبت نرم‌افزار شدند.

وی یاد‌آور شد: ‌ همچنین حدود ۲ هزار و ۶۴۰ اثر نیز مجوز انتشار خود را دریافت کرده‌اند و ۲ هزار و ۸۰۳ اثر نیز مجوز تکثیر دریافت کرده‌اند.

فرایند طولانی‌مدت صدور مجوز توسط مرکز

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از ایرادات وارد به این مرکز را فرایند طولانی‌مدت صدور مجوز دانست و اظهار داشت: ‌ در حال حاضر فرایند صدور مجوزها طولانی است و برخی از آثار با ارائه درخواست مجوز خود بیش از یک سال در نوبت دریافت مجوز بوده‌اند.

وی با بیان اینکه تولید‌کنندگان حوزه رسانه‌های دیجیتال توقع دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مجوز درخواستی آنها صادر شود، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که باعثطولانی شدن فرایند رسیدگی و صدور مجوزها توسط این مرکز می‌شود این است که موارد و مصادیقی که باعثرد شدن اثر می‌شود در اختیار تولیدکنندگان قرار نگرفته است.

علیزاده در توضیح این موضوع تصریح کرد: ‌ موارد و مصادیقی که می‌تواند باعثرد شدن اثر و یا بروز برخی مشکلات در اعطای مجوزها شود، توسط این مرکز تدوین شده و در ابتدای سال آینده به صورت رسمی اعلام خواهد شد تا تولید‌کنندگان بتوانند براساس آن اثر خود را تولید کنند و این آیین‌نامه می‌تواند فرایند صدور مجوزها را تسهیل و کوتاه کند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد: ‌با تدوین این آئین‌نامه می‌توانیم فرایند نظارت بر برخی محصولات حوزه رسانه‌های دیجیتال را به بعد از تولید و توزیع اثر موکول کنیم.

وی در بیان سایر مواردی که باعثطولانی شدن فرایند صدور مجوز‌ها می‌شود، گفت: ‌ این مرکز برای اعطای مجوز مجبور است که از سایر ارگان‌های مرتبط استعلام کند که این فرایند نیز زمان‌بر است.

لزوم حفظ حقوق مالکیت معنوی صاحبان آثار

علیزاده بزرگترین مانع در مسیر تسریع در صدور مجوزها توسط مرکز‌ رسانه‌های دیجیتال را موضوع مالکیت معنوی آثار دانست و تصریح کرد: ممکن است سخنرانی یک خطیب معروف در قالب یک بسته نرم‌افزاری تولید و ارائه شود که صدور مجوز برای چنین اثری منوط به حفظ حقوق معنوی صاحب اثر و پدید‌آورنده آن است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع کپی‌رایت و رعایت نشدن این مسئله در داخل کشور یادآور شد: در مورد محصولات خارجی با توجه به اینکه ایران به پروتکل‌های جهانی کپی‌رایت ملحق نشده این مسئله موضوعیت ندارد اما مسئله مالکیت معنوی یکی از دغدغه‌های اصلی این مرکز است تا حقی ازکسی ضایع نشود و البته متولی برخوردهای قضایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.

فرهنگ‌سازی در حوزه رسانه‌های دیجیتال

وی یکی از دغدغه‌های مرکز رسانه‌های دیجیتال را فرهنگ‌سازی در حوزه فضای مجازی و دیجیتال دانست و گفت: ‌ برای این منظور با صدا و سیما یک تفاهم‌نامه همکاری به امضا رسیده و تلاش داریم تا در قالب برنامه‌های مختلف آموزشی مردم را با نحوه استفاده صحیح از محصولات این حوزه آشنا کنیم و در این راستا سایتی را نیز برای معرفی محصولات و تولیدات مفید در حوزه رسانه‌های دیجیتال در دست راه‌اندازی داریم.

علیزاده با اشاره به کیفیت بالای محصولات تولیدی توسط بخش‌های فعال در حوزه رسانه‌های دیجیتال در سطح کشورمان اظهار داشت: ‌ این مرکز در فرایند صدور مجوزها به تولید‌کنندگان توصیه اکید دارد که در تولیدات خود به جز زبان فارسی زبان انگلیسی و عربی را نیز داشته باشند که البته این مسئله اجباری نیست اما رویکردهای حمایتی ما با لحاظ کردن چنین مواردی انجام می‌شود.

چرایی حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی مانند سبیت

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نحوه حضور شرکت‌ها و فعالان حوزه‌ رسانه‌های دیجیتال نمایشگاه‌های بین‌المللی این حوزه مانند " سبیت " خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ گزارشی از نحوه حضور و فعالیت‌های انجام شده در نمایشگاه‌های بین‌المللی مانند سبیت در دست نیست و اگر قصد داریم در نمایشگاهی مانند سبیت در سال آینده حضور داشته باشیم باید این حضور تعریف شد و مشخص شود که آیا چنین نمایشگاهی برای بازار تولیدات ما عرصه مناسبی است یا خیر.

علیزاده سطح برگزاری نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال کشورمان را در مقایسه با بسیاری از نمایشگا‌ه‌های بین‌المللی مانند جی‌تکس بالاتر دانست و اظهار داشت: در سال گذشته بیش از ۲ میلیون نفر از پنجمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در تهران بازدید کردند و این در حالی است که مجموع بازدیدکنندگان از نمایشگاهی مانند سبیت ۳۰۰ هزار نفر بوده است البته رویکرد برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال کشورمان بیشتر در حوزه فرهنگ‌سازی متمرکز بوده است.

مانعی برای شرکت پایگاه‌‌های خبری در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال وجود ندارد

علیزاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره امکان حضور و شرکت پایگاه‌های خبری و اطلاع‌رسانی در نمایشگاه سال آینده رسانه‌های دیجیتال گفت: ‌ در نشستی که با معاون مطبوعاتی داشتم این موضوع مطرح شد و محمدزاده گفت که هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد اما با توجه به اینکه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال یک ماه زودتر از نمایشگاه مطبوعات برگزار می‌شود ممکن است که این امر برگزاری نمایشگاه مطبوعات را به نوعی تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی افزود: اما با تعامل با معاونت مطبوعاتی، هیچ مشکلی برای حضور و شرکت پایگاه‌های خبری و اطلاع‌رسانی در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال سال آینده وجود نخواهد داشت.

علیزاده در ادامه با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه ساماندهی پایگاه‌های اینترتی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد: پیش از این، ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی در معاونت مطبوعاتی مستقر بود اما با ابلاغ این آیین‌نامه، پایگاه‌های خبری و اطلاع‌رسانی در معاونت مطبوعایت رسیدگی ‌و ساماندهی خواهند شد و مابقی پایگاه‌های غیر‌خبری در مرکز رسانه‌های دیجیتال ساماندهی خواهند شد.

وزارت ارشاد مسئولیت مستقم در فیلتریگ ندارد

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا فیلترینگ به صورت مستقیم توسط مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود یا خیر اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ مسئولیتی به‌صورت مستقیم و بدون هماهنگی در زمینه فیلترینگ ندارد.

وی در خاتمه متذکر شد: مسئولیت فیلترینگ بر عهده کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است که این کارگروه ۱۴ عضو از نهادها و دستگاههای مختلف دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز صرفا یک نماینده در این کارگروه دارد وکارگروه تعیین مصادیق مجرمانه زیر نظر دادستان کل کشور فعالیت میکند.