به گزارش افکار نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ معصومه افسري، كارشناس اداره سلامت روان ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: جسم و روان، دو جنبه از وجود انسان هستند كه با تأثير مداوم بر يكديگر، وضعيت يكي از آنها ميتواند تعيين كننده وضع ديگري باشد.

وی افزود: کم کاری تیروئید موجب پایین آمدن سطح هورمون تیروئید و کاهش سروتونین و در نتیجه، منجر به بروز افسردگی می‌شود همچنین پرکاری تیروئید نیز می‌تواند اضطراب، علائم خشم و پرخاشگری در بیمار را در پی داشته باشد.

افسری ادامه داد: بیماری‌های جسمی توانایی جسمانی و عملکرد فرد را دچار اختلال می‌کند و برای بیمار وضعیت ناامیدکننده‌ای بوجود می‌آورد که منجر به کاهش اعتماد به نفس و امیدواری وی خواهد شد.

این روان‌شناس با اشاره به این که بیمار در مدت بیماری جسمی خود نمی‌تواند کارآیی همیشگی خود را داشته باشد و بسیاری از فعالیت‌هایش محدود می‌شود، گفت: این وضعیت، بیمار را دچار اضطراب، خشم و افسردگی کرده و وی را با فشار روحی و بحران روانی مواجه می‌کند.

به گفته افسری، بیمار مبتلا به سرطان به دلیل علائم ناتوان‌کننده بیماری، ممکن است توان سازگاری با شرایط این بیماری و امید به زندگی خود را از دست داده و دچار افسردگی شدید شود.

كارشناس اداره روان درباره مقابله با اين وضعيت تأكيد كرد: پذيرش بيماري، پذيرش درمان بيماري و همكاري با پزشك معالج، برقراري ارتباط اجتماعي مؤثر، انجام فعاليتهاي هنري، تقويت ارتباط با خدا، ورزش و شوخ طبعي و نشاط از اقداماتي است كه به بيمار، خانواده و اطرافيان وي كمك ميكند تا بتوانند وضع جسماني خود را پذيرفته و با آن سازگار شوند.