به گزارش افکار نیوز،دكتر اسدالله رجب در گفتوگو با ايسنا افزود: متاسفانه اين گونه تصور ميشود كه بيماران به علت تزريق انسولين ميتوانند همه نوع ماده غذايي را مصرف كنند بنابراين به وزن برخي از آنان در مدت شش ماه،۱۵ كيلوگرم وزن اضافه ميشود.

وی تاکید کرد: دیابتی‌های نوع یک از ابتدا با اصول تزریق انسولین آشنا هستند و باورهای غلط درباره این دارو بین دیابتی‌های نوع ۲ رایج است. بیمارانی که در سنین ۴۰،۴۵ سالگی درمان با انسولین را آغاز می‌کنند معمولا دچار اضافه وزن هستند و پس از آغاز مصرف انسولین، پرخوری می‌کنند و دچار چاقی می‌شوند.

رجب با اشاره به نحوه تجویزانسولین گفت: متاسفانه برخی پزشکان برای کنترل قند خون بالای بیمار در ابتدای درمان، انسولین زیادی را برای او تجویز می‌کنند و بیمار به علت تزریق انسولین با دوز بالا دچارعلایم افت قند خون می‌شود در نتیجه مواد غذایی مصرف می‌کند و دچار چاقی می‌شود این در حالیست که انسولین باید تدریجی برای بیمار تجویز شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی گمان می‌کنند که تزریق انسولین باعثاعتیاد و ابتلا به پوکی استخوان می‌شود، اظهارکرد: معمولا زمانی انسولین برای بیماری تجویز می‌شود که او دچار بسیاری از عوارض دیابت مانند پوکی استخوان شده است اما بیمار فکر می‌کند که به علت تزریق انسولین دچار این عوارض شده است این در حالیست که او به تدریج به علت تولید ناکافی انسولین در بدنش به تدریج دچارعوارض دیابت شده است.

رجب در پایان درباره ورزش دیابتی‌ها گفت: دیابتی‌هایی که قند خون خود را در حد طبیعی یا نزدیک به طبیعی کنترل کرده‌اند، می‌توانند همه نوع ورزشی را انجام دهند اما بیمارانی که قند خون خود را به خوبی کنترل نکرده‌اند و دچار عوارض کلیوی و عروقی دیابت شده‌اند به عنوان نمونه چشم آنان خونریزی کرده است نباید ورزش‌های سنگین انجام دهند چرا که این کار ممکن است باعثتشدید خونریزی چشم آنان شود.