تپه گیان، مدفن اسکلت یک انسان باستانی

به گزارش افکار نیوز به نقل از ایرنا، تپه گیان از جمله تپه های منحصر به فرد غرب كشور است كه در ۱۹ كیلومتری جنوب غربی شهر نهاوند و ۲ كیلومتری سرآب گیان و در كنار روستایی به همین نام قرار گرفته و به عنوان یكی از قدیمی ترین آثار تاریخی قایل بازدید و تحقیق است.

باستان شناسان قدمت این منطقه را ۳۷ قرن قبل از میلاد مسیح(ع) می دانند و مورخان را عقیده بر این است که ۵۵۰۰ تا ۵۷۰۰ سال قبل در این تپه مردمانی می زیسته اند که از اقوام بومی ایران بوده اند و تمدنی شبیه به تمدن بین النهرین داشته اند ولی بعدها این قوم توسط اقوام اروپایی و آسیایی از بین رفته و قوم جدید تمدن درخشان جدیدی را به وجود آورده اند که با تمدن بین النهرین شباهتی نداشته است.

برای اولین بار یکی از مورخین به نام ' هرتسفلد ' در تپه گیان یک نوع سفال منقوشی می بیند که بنا به اظهار وی نمونه هایی از آن سفال ها را در سال ۱۹۳۶ میلادی نزد عتیقه فروشان همدان دیده است بنابراین چند سال بعد موزه لور پاریس به پرفسور رومن گریشمن و ژرژ کنتنو ماموریت می دهد تا کاوش های وسیع تری را در این محل انجام دهند ماحصل این کاوش ها دستیابی به آثاری از دوره مس و سنگی تا هزاره اول قبل از میلاد بود.

این آثار بر اساس لایه نگاری کاوشگر پنج طبقه را شامل می شود و مدل لایه نگاری گریشمن در گیان سال ها مبدا تاریخ نگاری منطقه غرب کشور را تشکیل می داد و پس از آن گیان مدت ها از کانون توجه خارج شد.

سرپرست هیات باستان شناسی تپه باستانی گیان نهاوند گفت: در پژوهش های میدانی انجام شده در سال ۱۳۹۰ مهمترین هدف تعیین عرصه محوطه و پیشنهاد حریم آن به منظور حفاظت فیزیکی در برابر عوامل تخریب و تهدید تپه بود و تعداد ۲۷ گمانه در همه جهات تپه انتخاب و کاوش شد.

' علی خاکسار ' اضافه کرد: براساس بررسی های باستان شناسی در حین کاوش در یکی از گمانه های جبهه شمالی تپه در عمق حدود دو متری به طور اتفاقی به یک نمونه تدفین مربوط به عصر مفرغ برخورد شده که این تدفین به صورت چاله گور ساده ای بود که اسکلت مردی حدود ۳۵ ساله را شامل می شد.

وی اظهارکرد: نکته جالب توجه آنکه این تدفین به صورت طاق باز انجام شده و صورت به طرف بالا، دهان کاملا باز و شانه ها به زمین چسبیده اند و دست راست بر روی سینه و دست چپ روی شکم قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: شواهد مشخص می کند پاها به طور نامنظمی جمع شده و به سمت راست خوابیده اند این شیوه ترکیبی از چمباتمه ای و طاق باز است که نمونه آن در تپه جمشیدی توسط گریشمن معرفی شده ولی در گیان این نمونه دیده نشده و در کنار اسکلت تعدادی اشیا سفالی و برنزی به دست آمد.

خاکسار اضافه کرد: اشیا سفالی شامل شش آبخوری ساخته شده از سفال نخودی و قرمز منقوش و اشیا مفرغی شامل چهار ظرف به شکل آبخوری - دو حلقه رینگی در کنار بازو – دو حلقه که به شکل نادری به استخوان فک فیکس شده بودند و دو حلقه کوچک گوشواره - یک خنجر(شمشیر) و اشیا مفرغی دیگری در روی سینه و پایین شکم است.

قدیمی ترین آثار تپه گیان به دوره مس سنگی تعلق دارد، سفال دوره مفرغ گیان خوب پخته شده و با خطوط افقی ‏ موجدار در شانه و گردن سفال تزیین شده است.

همچنین سفال گیان از رنگ نخودی شروع، به سفال قرمز تبدیل و سپس سفال رنگی منقوش ظاهر می شود و سفال های طبقه چهار گیان بسیار شبیه سفال شوش هستند.

تپه باستانی گیان در در مجاورت شهر گیان و در ۱۵ كیلومتری شهرستان نهاوند قرار دارد .