آرامگاه کوروش هخامنشی همچنان محلی سوت و کور در نظر گردشگرانی است که تنها به سبب وجود بنای تاریخی آن حاضرند راه طولانی شیراز تا مرودشت را طی کنند.

به گزارش مهر، بنای تاریخی پاسارگاد بنایی که متعلق به مقبره کوروش هخامنشی است امسال هم مانند سالهای گذشته خبرساز شد. مرمت غیراصولی این بنای تاریخی باعثشده است تا راهنمایان گردشگری که تورهای خارجی و داخلی زیادی به این محوطه تاریخی می برند اعلام کنند که گردشگران همواره از آنها می پرسند آیا تکه سنگهای روی بنای آرامگاه کوروش نماد است یا کتیبه؟





کوروش سحابی، یکی از راهنمایان گردشگری که به تازگی تور گردشگران خارجی از کشور فرانسه را برای بازدید از آرامگاه کوروش به پاسارگاد برده به خبرنگار مهر گفت: زمانی که گردشگران را برای بازدید از آرامگاه کوروش به شیراز می برم، مدام می پرسند تکه سنگ های کار گذاشته شده در این بنا به چه دلیل بوده است؟ این ابهام نه تنها برای گردشگران خارجی بلکه مورد سوال گردشگران داخلی نیز هست.

وی با بیان اینکه مرمت غیراصولی در بنای پاسارگاد این ابهام را در میان گردشگران ایجاد کرده بیان کرد: تکه سنگهایی برای مرمت و پرکردن فضای خالی بخش هایی از بنای با عظمت کوروش کار گذاشته که رنگی به مراتب سفیدتر از بقیه مجموعه دارد. شاید این یکی از راههای مرمتی باشد اما قطعا می توانست به گونه ای انجام شود که همخوانی موزونی با بقیه سنگهای بنا داشته باشد.

پیش از این محسن شیخ الاسلام کارشناس مرمت بناهای تاریخی بیان کرد: چنانچه در مرمت سقف مقبره کوروش از سنگهای دیگری به جز سنگی که از بنا بر جای مانده است استفاده شود در این صورت مرمتی غیراصولی و غیرعلمی انجام شده است. اما غیر از اظهار تعجب گردشگران از مرمت غیر اصولی آرامگاه کوروش، بسیاری از گردشگرن معتقدند که در این محوطه تاریخی خاک مرده پاشیده اند چون راهنما، محلی برای استراحت و جاذبه های سرگرم کننده دیگری در این محوطه وجود ندارد.

رضا شهدادیان یکی از راهنمایانی که تورهای گردشگری زیادی را به محوطه های تاریخی استان فارس می برد به خبرنگار مهر گفت: خارج از محوطه پاسارگاد، تعدادی مغازه وجود دارد که تحت مالکیت بخش خصوصی و مردم بومی آن منطقه است و در کنار لوازم مختلف به فروش تندیس هایی از پارسه و پاسارگاد نیز می پردازند اما تمام اقلام قابل عرضه در این محوطه تاریخی فقط محدود به همین مجسمه ها می شود درحالی که محوطه تخت جمشید این گونه نیست و گردشگران هم محلی برای استراحت دارند و هم می توانند اقلام فرهنگی مرتبط با مجموعه را تهیه کنند.