به گزارش افکار نیوز به نقل از فردا ؛استفاده از لفظ دردانه برای لپ تاپ به این معناست که با توجه به تمامی افزایش قیمت ها و بالا رفتن نرخ ارز و کاهش قدرت خرید عموم برای خرید لپ تاپ، باز هم این دستگاه بهترین و قوی ترین انتخاب در رایانه های پرتابل است. اما پر توقعی آن به دلیل محاسبه قیمت آن با ارزهای خارجیست. حالا فرقی نمی کند که این دستگاه با ارز ارزان خریده شده باشد یا با ارز گران. مهم اینجاست که جناب لپ تاپ، فقط و فقط خود را با دلار می فروشد و بس.

اما در کل باید توجه داشت که برای خرید لپ تاپ فاکتورهای زیادی باید مورد نظر قرار گیرد. فاکتورهایی که بسته به کاربران مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال برای گروهی تنها قیمت مهم است و برای گروهی دیگر و یک کاربر حرفه ای کانفیگ(قابلیت های فنی) دستگاه است که در درجه اول اهمیت قرار دارد. اما به هر حال از هر دسته کاربران که باشید یکسری فاکتور کلی برای انتخاب لپ تاپ وجود دارد که باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشید. در وهله نخست باید هدف خود را از انتخاب لپ تاپ مشخص کنید. دوم اینکه بودجه خود را مشخص کنید.

و سومین مطلب مهم این ست که به سراغ یک شرکت گارانتی کننده معتبر بروید. موضوع مهم و اصلی در انتخاب یک لپ تاپ نوع پردازنده لپ تاپ نسبت به کاربری آن است. در واقع این پردازنده است که رده کاربری لپ تاپ را مشخص می کند. به عنوان مثال برای یک کاربر مبتدی، یک لپ تاپ intel core ۲ duo ۲.۰GHZ، کارت گرافیک ۵۱۲ تا ۲۵۶ مگابایتی از خانواده INTEL، رم یک یا دو گیگابایتی DDR۲، یا حتی کمتر هم پاسخگو است. اما برای یک کاربر حرفه ای که نیاز به کارت گرافیک قوی و همچنین سرعت بالای دستگاه دارد، پردازنده intel core i۷، سیستم عامل قوی، کارت گرافیکی قوی از خانواده ATI یا GEFORCE با ظرفیت حافظه بالاتر از ۵/۱ گیگابایت، رم با ظرفیت بالا از خانواده DDR۳ و… مناسب است. پس باید اول از همه نوع کاربری خود را مشخص کنید. وزن لپ تاپ هم از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود. به طور کلی لپ تاپ های دارای صفحه نمایش ۴/۱۵ اینچ به بالا وزنی بیشتر از ۸/۲ کیلوگرم، لپ تاپ هایی با صفحه نمایش ۱۳ و ۱/۱۴ اینچ وزنی حدود ۸/۱ تا ۴/۲ کیلوگرم و لپ تاپ های دارای صفحه کمتر از ۱۳ اینچ وزنی حدود یک تا ۵/۱ کیلوگرم دارند.

● آیا می توانیم نت بوک را جایگزین لپ تاپ کنیم؟

مهمترین و مشهودترین فرقی که بین یک لپ تاپ و یک نت بوک وجود دارد این ست که نت بوک فاقد اپتیکال درایو است. با وجودی که مدت ها است از عرضه مینی لپ تاپ های سبک وزن به بازار می گذرد، اما هنوز این سوال که خرید یک لپ تاپ بهتر است یا یک نت بوک در ذهن بسیاری از خریداران وجود دارد. به عبارتی باید گفت باز هم همان موضوع مشخص کردن نوع کاربری است که نوع کالای مورد نیاز را مشخص می کند. پس ما لب کلام را می گوییم. اگر می خواهید یک لپ تاپ ارزان قیمت، سبک، جمع و جور برای انجام امور روزمره داشته باشید، اگر می خواهید رایانه شخصی را به راحتی حمل کنید و اگر انتظار انجام امور گرافیکی، تماشای فیلم و… را از کامپیوتر شخصی خود ندارید و اگر می خواهید تنها به امور حسابداری و چک کردن ایمیل های خود بپردازید و تنها از فلش مموری برای انتقال اطلاعات استفاده نمایید، می توانید به سراغ نت بوک های بدون اپتیکال درایو بروید که هم اکنون در بازار شرکت های متفاوتی، برندهای بسیاری از این مدل ها را روانه بازار نموده اند. اما اگر قصد دارید که به تماشای فیلم بنشینید، برخی از کارهای گرافیکی خود را انجام دهید، گیم های سبک و سنگین بازی کنید و امور روزمره اداری و شخصی را با آن انجام دهید، از همه مهمتر باید از اپتیکال درایو دی وی دی یا سی دی استفاده کنید، بهتر است به سراغ یک لپ تاپ ارزان با صفحه نمایش مناسب بروید.

به عبارتی باید گفت موضوع مشخص کردن نوع کاربری است که نوع کالای مورد نیاز را مشخص می کند

این تصور عمومی وجود دارد که تبلت ها برای خارج کردن نت بوک ها از عرصه رقابت به بازار عرضه شده اند، اما در حقیقت این طور نیست.

● نت بوک بهتر است یا تبلت؟

از زمانی که تبلت ها وارد بازار شدند این سوال برای بسیاری پیش آمد که به راستی تبلت ها برای خارج کردن نت بوک ها از عرصه رقابت به بازار عرضه شده اند. اما در حقیقت این طور نیست و کارشناسان و فعالان بازار بر این باورند که اصلا این دو کالا قابلیت های کاربردهای متفاوت خاص خود را دارند و مقایسه این دو کالا منطقی نیست. در نظر داشته باشید که مقایسه تبلت و نت بوک به هیچ وجه منطقی نیست.

تبلت برای جست وجو در اینترنت، انجام بازی های کامپیوتری، استفاده سریع و آسان فایل های صوتی و تصویری وکارهایی از این قبیل مناسب است؛ چرا که تبلت کالایی است که به راحتی و سرعت بالا وارد اینترنت می شود. در حالی که نت بوک زمان بیشتری را صرف روشن و بوت شدن و اتصال به اینترنت می طلبد. در مقابل نت بوک ها از سیستم عامل ویندوز پشتیبانی کرده و تمام امکانات ویندوز را دارند؛ اما تبلت ها معمولا تحت سیستم عامل آندروید یا مک هستند. اگر هم نمونه های ویندوزی تبلت مورد استفاده قرار گیرد که قابلیت نصب اکثر برنامه های ویندوز را داشته باشند استفاده ای به راحتی نت بوک از سیتم عامل ویندوز نخواهند داشت.

همچنین تبلت ها قابلیت نصب نرم افزارهای کاربردی فراوانی را دارند و هر روز به تعداد اپلیکیشن هایی که برای تبلت ها نوشته می شوند افزوده می شود. به طور کلی می توان گفت که تبلت ها بیشتربرای مصرف کنندگان محتوا ساخته شده و تعداد کمی از تولید کنندگان محتوا از آن استفاده می کنند. یک کاربر تبلت می تواند با تبلت خود کتاب بخواند، در اینترنت به گشت و گذار بپردازد، فیلم تماشا کند، فایل های آفیس را باز و گیم بازی کند. از سوی دیگر، نت بوک ها هم برای تولیدکنندگان محتوا و هم برای استفاده کنندگان از محتوا ساخته شده است. از نگاهی دیگرکاربران تبلت ها را اکثرا مدیران، سخنرانان، بازاریاب های محصولات، گیمرها تشکیل می دهند، در حالی که یک نت بوک شاید بیشتر برای یک برنامه نویس و یا یک حسابدار، مناسب تر از یک تبلت است.



گزارش بازار