به گزارش افکارنیوز به نقل از سینانیوز، دکتر فریده رحمانی با اشاره به چربی موجود در زیتون بیان نمود: میوه زیتون رسیده حاوی ۳۰درصد روغن است. زیتون هر چه تکامل یافتهتر و رسیده باشد درصد روغن موجود در آن نیز بیشتر شده و دچار تیرگی رنگ میشود و با توجه به ترکیباتی که در روغن زیتون و میوه زیتون است اثرات بسیار مفیدی را در سلامتی دارد.

وی با توجه به اسیدهای چرب موجود در زیتون توصیه نمود: «بیشترین نوع اسید چرب موجود در زیتون شامل اسیداولئیک، اسید لینولئیک و اسید لینولنیک می‌باشد. این ۳ نوع چربی پیش‌ساز اسیدهای چرب بلند زنجیر(امگا۳) می‌باشند. در هنگام مصرف ۸ عدد زیتون سیاه یا ۱۰عدد زیتون سبز که برابر است با یک‌واحد چربی(۵گرم) باید ازمیزان روغن مصرفی کاسته شود تا ضمن اینکه از اثرات مفید آن بهره‌مند می‌شویم از سوء دیگر به افزایش وزن مبتلا نگردیم.»

وی بیان نمود: «از مهم‌ترین ترکیبات زیتون که به نسبت کمتری در روغن آن نیز موجود است ترکیبات پلی فنول(رنگ دانه‌های موجود در روغن زیتون) که حاوی آنتی اکسیدان است می‌شود. آنتی اکسیدان از تولید رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند و در اثر کاهش رادیکال‌های آزاد سلامت سلول افزایش می‌یابد و از بروز سرطان جلوگیری می‌نماید.»

غنی‌ترین ویتامین‌های زیتون

دکتر فریده رحمانی به ویتامین‌های موجود در زیتون اشاره نمود و افزود: «غنی‌ترین ویتامین موجود در زیتون ویتامین(E) است. ویتامین(E) به عنوان ویتامین ضد پیری مورد استفاده قرار می‌گیرد و حضور آن از اکسیداسیون اسید چرب غیر اشباع جلوگیری می‌نماید. این ویتامین یک آنتی اکسیداسیون بخش چربی سلول است که به عنوان سلامت غشای سلول مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

وی ادامه داد: «زیتون حاوی ویتامین(K) است. ویتامین(K) از ویتامین‌های محلول در چربی است و به عنوان فاکتور انعقادی در مراحل انعقاد خون کمک کننده است. کمبود این ویتامین موجب خونریزی بسیار در زمان جراحت می‌شود.»

این عضو هیئت علمی دانشگاه با توجه به ترکیبات مهم میوه زیتون خاطر نشان کرد: «فواید زیتون متوجه ترکیبات آن است که است. از مهم‌ترین ترکیبات زیتون روغن آن می‌باشد که برای رشد و سلامتی تمامی سلول‌ها به ویژه سلول‌های مغز و اعصاب بسیار ضروری است.»

زیتون، میوه بیماران دیابتی

وی افزود: «مصرف زیتون عملکرد انسولین و کنترل قند خون را بهبود می‌بخشد از این جهت مصرف آن برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود.»

دکتر رحمانی بیان نمود: «در صورت جایگزینی روغن مصرفی با روغن زیتون کلسترول خون به ویژه کلسترول بد کاهش می‌یابد. روغن زیتون با تحریک کیسه صفرا باعثدفع صفرا می‌شود که از بروز کیسه‌های صفرا جلوگیری می‌کند.»

دکتر فریده رحمانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به روش مناسب نگهداری زیتون در پایان خاطر نشان کرد: زیتون باید به صورت شور و در مایع زیتون نگهداری شود. پس از اولین مصرف زیتون باید در ظروف شیشهای و در محیط خنک و مرطوب نگهداری شود و قبل از مصرف به علت شوری حدود ۲ ساعت در آب قرار بگیرد.