افكار نيوز:اسماء امین توباسی" ساکن رفح زمانی را به یاد آورد که پدرش به او گفته بود از چراغ نفتی استفاده نکن ..


این درحالی بود که ساکنان غزه به دلیل آتش سوزی چراغ های نفتی و وقوع برخی حوادثبه دلیل استفاده از این چراغ ها تمایلی برای استفاده از آن نداشتند. زمانی که استفاده از چراغ نفتی کارساز نبود، او از نور گوشی تلفن همراه خود برای مطالعه استفاده می کرده است.

پدر اسماء که کارمند اداره اوقاف شهر غزه است، درباره قبولی دخترش در امتحانات گفت: من امروز به دخترم افتخار می کنم که در ۲۴ ساعت شبانه روز، ۱۸ ساعت را با تحمل تمامی دشورای ها مطالعه می کرد و در پایان امتیاز ۴۰/۹۹ در رشته ادبیات مدرسه توجیهی را به دست اورد که این امتیاز بالاترین نمره در تمامی غزه به شمار می رود.

خانواده اسماء در ماههای سپتامبر تا ژانویه در روز در حدود ۱۲۱ ساعت بی برقی را تحمل می کردند.
این قطعی برق شرایط زندگی در غزه را بسیار بدتر کرد و باعثقطع شریان حیات در غزه شد.

این بحران همچنین به بخش های بهداشت و درمان، آموزش، آب آشامیدنی، خدمات فاضلاب و فعالیت های روزانه خانگی آسیب بسیاری وارد کرد.

اسماء گفت: من امیدوارم که این وضعیت حداقل پایان خوبی داشته باشد.
پدر اسماء نیز در توضیحات خود گفت: من نگران سلامتی چشمهای دخترم اسماء بودم که در چنین شرایطی از نور کم گوشی تلفن همراه برای مطالعه استفاده می کرد آن هم زمانی که تاریکی به غزه مستولی می شد و تمام شهر غرق درسیاهی بود.
دست یابی اسماء به این موفقیت با وجود تمامی مشکلاتی است که در سیستم آموزشی در غزه وجود دارد.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد حضور و فعالیت در مدارس دولتی در نتیجه مشکلات آموزش، افزایش جمعیت دانش آموزان و تخریب اماکن تحصیلی توسط نیروهای نظامی اسرائیلی با سختی همراه است.
در تحقیقاتی که وزارت آموزش و پرورش غزه انجام داده است در ابتدای سال تحصیلی ۲۰۰۷-۲۰۰۸ فقط ۲۰% از ۱۶۰۰۰ نفری که در کلاس ششم تحصیل می کنند، توانستند امتحانات ریاضی، علوم، انگلیسی و عربی را با نمره قبولی به اتمام رسانند.

اسماء در ادامه افزود: زمانی که نتیجه امتحانات را دریافت کردم ودیدم که نمره قبولی به دست آورده ام فریاد کشیده، گریه کردم، خندیدم و نمی توانستم که باور کنم که دراین دوره از امتحانات با نمره بالا قبول شده ام.

پدر اسماء نیز می گوید: اسماء دختری است فلسطینی و سخت کوش که درمیان تمامی مشکلات زندگی در این شهر تحت محاصره درس خوانده است و باور دارم که دخترم یک فلسطینی مصمم برای موفقیت است زیرا او یک آینده بهتری برای خود، خانواده و تمامی ساکنان غزه که بیش از ۴ سال است تحت محاصره هستند می خواهد و این خود یک مبارزه تمام عیار در مقابل اشغالگران صهیونیست است. من به داشتن چنین فرزندی که اصلیت فلسطینی دارد افتخار می کنم.