به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، بهار فصل زیبایی ها و ورود طبیعت به اوج تمام آن زیبایی است در این فصل زیبا سراب هرسم که یکی دیگر از روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه است، میزبان مسافران نوروزی این استان و شهرستان اسلام آباد غرب است.

معرفی روستای سراب هرسم

روستای سراب هرسم از توابع بخش حمیل شهرستان اسلام آباد غرب است.

این روستا با قرار گرفتن در دامنه کوهستان و با چشم انداز و مناظر زیبا و جذاب و ایجاد فضای دل نواز در داخل و پیرامون روستا جلوگاه بدیع و به واقع زیبا را ایجاد کرده است.

آب و هوا و منطقه جغرافیایی این روستا

روستای سراب هرسم به دلیل واقع شدن در محدوده کوهستان و استقرار آن در نقطه کوهستانی دارای آب و هوای خشک و معتدل است.

همچنین روستای هرسم از شمال شرق به کوه " سراب " و از شرق به کوه " پنجه بانه " ختم می شود.

سراب هرسم در داخل روستا قرار گرفته است.

نهرهای انشعاب یافته از آن مزارع روستا و نواحی جلالوند و تالاندشت را پوشش می دهد.

در اطراف سراب درختانی با تنوع متفاوت وجود دارد از جمله این درختان می توان به بلوط، ارجن و کیکم اشاره کرد که وجود چنین نعمات الهی سبب زیبایی دو چندان در این منطقه شده که فضایی دلپذیر را به وجود آورده است.

فرشی از گل های بهاری

همچنین، مزارع سرسبز و حاصلخیز روستا، دشتها و دامنه های کوه ها، در فصل بهار از گل های زیبا و رنگارنگ پوشیده می شود که دیدن چنین تصاویری به ذهن هر بیننده ای فرشی زیبا از گل های بهاری را القا می کند.

معرفی گیاهان دارویی این روستا

در کنار گل های زیبای این روستا به دلیل بافت این منطقه همچنین دارای گیاهان دارویی متنوع از جمله آویشن، شیرسن بیان، گون و گل گاو زبان است که تلفیق و کنار هم قرار گرفتن این مناظر شکوه و جلوه ای خاص را به نمایش می گذارد.

قدمت روستای سراب هرسم و گویش مردم این روستا

این روستا به دلیل وجود بناهای قدیمی که در خود جای داده است که قدمت آن به دوران صفویه باز می گردد و جزو یکی از روستاهای قدیمی استان کرمانشاه محسوب می شود.

همچنین مردم روستای سراب هرسم به زبان کردی صحبت می کنند و جز ایل زنگنه هستند.

معرفی محصولات زراعی و لبنی این روستا

اگر بخواهیم این منطقه را با محصولات زراعیش معرفی کنیم می توانیم به محصولاتی چون گندم، جو، ذرت و چغندر قند اشاره و در کنار آن محصولات لبنی چون شیر، ماست، کره و روغن حیوانی می توان اشاره کرد.

بنای زیارتی این روستا

بنای زیارتی که متعلق به امامزاده حسن(ع) است در ۱۵ کیلومتری روستای سراب هرسم واقع شده که این محوطه زیبای زیارتی با فضایی چشم نواز در تمام فصول سال به خصوص فصل بهار پذیرای زائران و گردشگران بسیاری از تمامی نقاط کشورمان است.

سرپرست معاونت گردشگری استان کرمانشاه در این باره به خبرنگار مهر گفت: روستای سراب هرسم به دلیل کوچ عشایر در شش ماه سال که در نزدیک سراب هرسم است از پتانسیل های لازم برای توسعه توریسم عشایری نیز برخوردار است.

یدالله فرجی تصریح کرد: برای معرفی فرهنگ غنی و همچنین معرفی زیبایی های موجود در مکان های این چنینی کوچکترین کار تجهیز و آماده سازی به امکانات و زیر ساخت های گردشگری بوده است تا این مکان ها در حال حاضر پذیرای میهمانان نوروزی باشند.

براساس این گزارش، سراب زیبای هرسم یکی از سراب های زیبا و یکی از ۵۰ منطقه نمونه گردشگری استان کرمانشاه محسوب می شود که با در نظر گرفتن مطالب ذکر شده در متن گزارش می تواند بسیار موثر در بحثگردشگری باشد.