به گزارش افکارنیوز، زعفرانلو در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بيرجند با بيان اينكه مسجد جامع چهار درخت در ميدان چهار درخت شهر بيرجند و در مجاورت مسجد عاشورا قرار دارد، افزود: شبستان اين مسجد دارای ۲۱ ستون با جرز ضخيم و به شكل چهارضلعی است.
وی با بیان اینکه این بنا دارای دو محراب است، تصریح کرد: یکی از این محراب‌ها به دلیل احترام گذاشتن به قبله اول مسلمین در مسیر بیت‌المقدس قرار گرفته است.
مسئول ثبت آثار تاریخی اداره میراثفرهنگی بیرجند با بیان اینکه این بنا دارای دو در ورودی است، اظهار کرد: در ورودی اول از محل میدان به صحن مسجد راه داشته و دارای تزئینات آجرکاری و مربوط به اواخر قاجار یا اوایل پهلوی است.
وی با بیان اینکه ورودی دوم مستقیم به شبستان ستون‌دار منتهی شده و دارای طاق جناغی و تزئینات رسمی‌بندی است، ادامه داد: صحن این بنا دارای چند طاق نمای ساده با سقف مسطح و محرابی شبیه محرابی داخل شبستان با سکوهایی در اطراف آن است که برای سخنرانی از آن استفاده می‌شود.
مسئول ثبت آثار تاریخی اداره میراثفرهنگی بیرجند، رسمی‌بندی پیش طاق ورودی و طاقچه‌های تزئینی اطراف آن، کتب مرمتی در قسمت سردر، ستون‌های شبستان، طاق و تویزه‌ها و گنبدی شدن سقف شبستان و عواملی مانند: نورگیرها در زیرسقف، طاق نماهای تزئینی اطراف دیوار صحن مسجد و تزئینات فخر و مدین در بدنه بیرونی مسجد را از تزئینات و کتبیه‌های این مسجد عنوان کرد.
زعفرانلو با بیان اینکه مصالح به کار رفته در این بنا آجر، گچ، آهک و خشت‌خام است یادآور شد: در گوشه شمال شرقی صحن، پله‌هایی برای بالا رفتن مؤذن و گفتن اذان تعبیه شده است.
مسجد جامع چهار درخت مربوط به اواخر دوره قاجار است و در خیابان شهید مطهری، محله چهار درخت واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ شهریور ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۰۴ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.