به گزارش فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، اکبر تقیزاده هدف از انجام این تحقیق را افزایش میزان تولید ایزومرهای مختلف ضد سرطان (CLA) در شیر با استفاده از سطوح مختلف پنبه دانه در تغذیه گاوهای شیری هلشتاین عنوان کرد و افزود: تحقیقات نشان داده است که CLA در جلوگیری از سرطان، پوکی استخوان، دیابت نقش مهمی دارد و امروزه در کشورمان این نوع بیماریها در بین مردم شیوع زیادی دارد به طوریکه سونامی سرطان به ویژه سرطان دستگاه گوارش یکی از عوامل اصلی در افزایش مرگ و میر به شمار میرود.

وی با اشاره به اینکه با غنی‌سازی شیر که یکی از مواد غذایی مهم مصرفی در بین مردم است، می‌توان در شیوع این نوع بیماری‌ها و کنترل آنها نقش مهمی داشته باشد، گفت: نتایج این آزمایش نشان‌دهنده اثرات مثبت پنبه دانه بر تولید شیر، ترکیبات شیر و ایزومرهای ضد سرطان CLA(سیس۹ - ترانس ۱۱) شیر در گاوهای شیرده هلشتاین دارد.

دانشیار گروه آموزشی علوم دامی دانشگاه تبریز با اشاره به لزوم انجام تحقیقات پایه برای بررسی اثرات جیره‌های مورد استفاده در تغذیه گاوهای شیرده و تولید شیر غنی شده با ایزومرهای CLA که نقش موثر در جلوگیری از بیماریهای شایع در انسان از جمله سرطان، دیابت، تصلب شرائین و پوکی استخوان دارد، تاکید کرد: لازم است مسئولان مرتبط در امر سلامت برای روشن شدن ابعاد بیشتر موضوع و عرضه محصول شیر سالم اهتمام بیشتری را به امر پژوهش در این زمینه را معطوف کنند.

در راستای انجام تحقیقات کاربردی برای غنی‌سازی شیر، پروژه ایجاد مرکز فناوری و غنی‌سازی شیر استان آذربایجان‌شرقی ارائه شده توسط مجری طرح با همکاری دانشگاه تبریز و دانشگاه آزاد اسلامی سراب به تصویب رسیده و هم‌اکنون در مرحله اجرایی قرار گرفته است.

این طرح با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون ریال با کمک ستاد فناوری نانوی ریاست جمهوری و با همکاری صدیف آزادمرد دانشیار گروه علوم و صنایع غذایی و مهندس هادی فصیحی از کارشناسان بخش خصوصی انجام شده است.

اکبر تقی‌زاده دانشیار گروه آموزشی علوم دامی دانشگاه تبریز دارای مدرک کارشناسی دامپروری از دانشگاه ارومیه و کارشناسی ارشد علوم دامی از دانشگاه تهران بوده و در سال ۱۳۸۲ در رشته تغذیه دام از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ‌التحصیل شده است.

انتشار بیش از ۲۰ مقاله در مجلات ISI، انجام ۱۰ طرح پژوهشی، چاپ ۲۰ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی، ارائه ۵۰ مقاله در همایش‌های داخلی و بین‌المللی، تألیف سه عنوان کتاب در زمینه تغذیه دام، ترجمه یک عنوان کتاب و تألیف دو فصل از کتاب‌های معتبر منتشر شده در کشور آمریکا از فعالیت‌های علمی پژوهشی وی است.

تقی‌زاده در سال ۱۳۸۹ به عنوان برگزیده جشنواره ایده‌های برتر استان آذربایجان‌شرقی و در سال ۱۳۹۰ به عنوان برگزیده جشنواره ایده‌های برتر دانشگاه پیام نور استان آذربایجان‌شرقی معرفی شده است.

وی هماکنون با درجه دانشیاری مشغول انجام امور آموزشی و پژوهشی بوده و مسئولیت آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز را بر عهده دارد.