افکار نیوز : با پايان يافتن تعطيلات نوروزي باز هم صدا و سيما به تمجيد از خود پرداخت و از طرف همه از برنامه هاي نوروزي خود ابراز رضايت كرد.

طبیعتا این همه موفقیت برای همه رسانه ها جالب است و لذا تمام رسانه های دنیا به شدت دنبال آن هستند که بدانند چطور یک رسانه می تواند هر سال برنامه های نوروزی خیلی خوبی بپزد. در زیر روش پخت این برنامه ها که از کابینت یکی از مدیران رسانه ملی کشف شده است می آید:


شب سال تحویل:

این شب یکی از شب‌هایی است که دست شما برای پخت هر نوع برنامه ای باز است بنابراین خیلی به خود سخت نگیرید و نگران دست پخت‌تان نباشید. پس برای ساخت برنامه شب سال تحویل یک عدد استودیو را با انواع تور و چراغ های رنگارنگ روشن می‌کنیم و هنگامی که خوب گرم شد، یک نفر مجری ممنوع التصویر را توی آن می اندازیم. بعد تعدادی میهمان مانند خواننده بند تنبانی، بازیگر طنزهای نود قسمتی، فوتبالیست خوش‌تیپ و… را با آن قاطی کرده و می‌گذاریم حدود ده ساعت قُل بخورد.

توجه کنید برای آنکه مجری ته نگیرد لازم است در طول برنامه سه دست کت و شلوار عوض کند. لازم به ذکر است که چون تعدادی از بازیگران شئونات را رعایت نمی کنند حتما چند دوربین در دورترین نقطه به استودیو بگذارید تا فقط یک شبحی از بازیگر دیده شود. بعد از پایان برنامه مجری ممنوع التصویر را خارج کرده و در یخچال رادیو یا شبکه جام جم میگذاریم تا سال بعد باز هم از او استفاده کنیم. مواظب باشید در طول این یک‌سال دماغ مجری باز هم عمل نشود!


۱۳ روز عید:

یکی از راه‌های پخت برنامه در این شب‌ها مانند همان شب سال تحویل است البته با کمی تفاوت در افزودنی ها اما نوع دیگر برنامه نوروزی بدین شرح تولید می شود.

این نوع برنامه به‌رغم تصور عوام خیلی سریع آماده می شود و نیازی به مقدمات ندارد. ابتدا پول‌ها را از یخچال در می آوریم تا یخش آب شود؛ سپس کیسه پول را روی تخته گوشت گذاشته و به تعداد مشخصی تقسیم می‌کنیم. بعد از اینکه سهم سیروس مقدم را کنار گذاشتیم قسمت های باقی مانده را به کسانی که خوب لبخند می‌زنند، می دهیم تا برنامه طنز بسازند. دقت کنید اگرچه فیلمنامه تازه چیده شده می تواند به خوش طعم شدن برنامه کمک کند اما خود را به زحمت نیاندازید، چون بالاخره در فریزر هر خانه ای چند فیلمنامه باقی مانده از سال‌های قبل پیدا می شود. اگر خدای نکرده فیلمنامه نداشتید و بازار فیلمنامه و سوژه هم به خاطر شب عید تعطیل بود می توانید همان سوژه های قدیمی مثل عاشق شدن پولدار و فقیر، مسخره کردن شبکه های ماهواره ای و… را دوباره استفاده کنید.

سپس تعدادی حمید لولایی، یوسف تیموری، جواد رضویان و تعدادی بازیگر مونثخوش بر و رو را بین فیلمنامه ها تقسیم کرده و از آنها می خواهیم که به ایفای نقش بپردازند.

یادتان باشد افزودنی های مجاز مانند تیکه کلام، تیک های دست وصورت و… را به برنامه اضافه کنید تا خوب قوام بیاید. در انتها دقت کنید هر برنامه را در ۱۳ بشقاب سرو کنید تا یک وقت خوردن آن به بعد از ۱۳ نوروز نکشد. اگر برنامه ای که پخته بودید بیش از ۱۳ بشقاب حجم داشت یک جوری در بشقاب سیزدهم سر و تهش را هم بیاورید تا تمام شود. حتما توجه کنید که به عنوان دسر از چند پیام اخلاقی هم بهره ببرید تا موجب هضم شدن بهتر برنامه گردد و دهن منتقدان گل گرفته شود.

در نهایت برای محکم کاری چند پرس از برنامه های سال قبل را گرم کنید و آماده داشته باشید تا اگر برنامه های تازه تولید شده به مذاق مخاطبان خوش نیامد، با همان برنامه های قدیمی یکجوری شکم‌شان را سیر کنید.

پایان تعطیلات:

خب تعطيلات تمام شده است و شما در اين مدت به خوبي از ميهمانانتان پذيرايي كرده ايد. براي حسن ختام مهماني، ديگ و اجاق را برداشته و به فضاي باز برويد. سپس هر كسي را كه ديديد سريع بپريد جلويش و از او بپرسيد دستپخت من چطور بود؟ چربي و استخوان هاي اضافي مثل خوب نبود، راضي كننده نبود، تكراري بود و... را از مواد خام حذف كرده و مواد باقي مانده را همراه با مقدار زيادي آب در ديگ بريزيد. آش آماده شده را هر ۵ دقيقه يكبار به خورد مخاطبان بدهيد تا حدي كه بالا بياورند.