به گزارش افکار نیوز به نقل از سلامت نیوز در سال ۲۰۰۸، این گروه توصیه های خود را پس گرفت و با صدور بیانیه ی تازه ای اظهار داشت که تاثیر خوردن یا نخوردن بادام زمینی در طول دوران بارداری و شیردهی، نامشخص می باشد.

با این وجود، سال گذشته بررسی در این زمینه انجام گرفت و گزارش آن در مجله ی آلرژی و ایمنی شناسی بالینی به چاپ رسید. این بررسی مشخص ساخت، کودکانی که نسبت به مواد غذایی دیگر آلرژی دارند، ممکن است بیشتر در معرض ابتلاء به آلرژی های مرتبط با بادام زمینی قرار داشته باشند؛ البتّه اگر مادران این کودکان، در طول دوران بارداری خود از بادام زمینی و مشتقات آن استفاده کرده باشند.

مادرانی که در طول سه ماهه ی سوم بارداری خود، بیش از دیگر مادران باردار بادام زمینی مصرف کرده باشند، احتمال بیشتری دارد که کودکان شان از حساسیت بیشتری نسبت به بادام زمینی برخوردار باشند و گرفتار آلرژی این ماده ی غذایی شوند.

مصرف بادام زمینی در طول دوران بارداری، تا چه حدّ خطرناک می باشد؟

این تحقیق، ثابت نکرد که مصرف بادام زمینی در طول دوران بارداری، باعثآلرژی بادام زمینی در کودکان می شود اما صرفاً نشان می دهد، کودکانی که مادران شان در طول دوران بارداری، بادام زمینی مصرف کرده اند، هنگامی که تست های آلرژی می دهند، حساسیت بیشتری را نسبت به آلرژی از خود نشان می دهند. در این مطالعه، محققان ۵۰۳ کودک را که علائم احتمالی آلرژی نسبت به تخم مرغ یا شیر را از خود نشان داده بودند، یا نسبت به غذاهایی آلرژی داشتند که سبب خارش پوست می شد، مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج این مطالعه نشان داد که ۱۴۰ کودک نسبت به بادام زمینی، آلرژی شدید دارند.

علّت آن هم مصرف بادام زمینی مادران شان در طول دوران بارداری بود. با این وجود، محققان خاطر نشان ساختند که در این زمینه باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد. دکتر اسکات سیچیرِر، محقق این مطالعه از مدرسه ی پزشکی نیویورک، در سخنانی اظهار داشت: " مطالعه ی ما حساسیت به بادام زمینی را مورد بررسی قرار داده است، و نه آلرژی به این ماده ی غذایی را. به چند سال زمان نیاز است تا واقعاً دریابیم چرا این کودکان به آلرژی بادام زمینی مبتلا می شوند ".

مطابق با اظهارات دکتر سیچیرِر، ادلّه ی کافی برای اثبات این حقیقت وجود ندارد که آیا مصرف بادام زمینی در طول دوران بارداری، واقعا موجب آلرژی های دائمی می شود، و نه حساسیت های کوتاه مدت و موقتی.

آلرژی بادام زمینی تا چه حدّی شایع است؟

از هر صد کودک، یک نفر به بادام زمینی، آلرژی دارد. و تعداد مبتلایان به این آلرژی در دهه ی گذشته، روند افزایشی داشته است.

حدود ۲۰ درصد از کودکان، پیش از ۶ سالگی، علائم این آلرژی را از خود نشان می دهند. بر اساس بررسی های صورت گرفته، حدود ۳ میلیون آمریکایی از این آلرژی رنج می برند.

آلرژی بادام زمینی تا چه حدّی جدی می باشد؟

بادام زمینی، علّت اصلی واکنش های کشنده و خطرناک در مواد غذایی محسوب می شود. در برخی افراد، حتّی تکه ای کوچک از بادام زمینی می تواند آنها را با واکنش خطرناکی به نام آنافیلاکس مواجه سازد. علائم آن عبارتند از: تورم گلو که تنفس را با مشکل مواجه می سازد، اُفت شدید فشار خون(تشنج)، نبض سریع، و سرگیجه یا از دست دادن هوشیاری. واکنش های خفیف تر شامل موارد زیر می باشد: کهیر، خارش، سوزش اطراف دهان، ناراحتی دستگاه گوارش، و خِس خِس سینه.

چگونه این آلرژی را درمان کنیم؟

هیچ روش درمانی برای آلرژی بادام زمینی وجود ندارد. تنها روش موجود برای اجتناب از این واکنش ها، دوری از مصرف بادام زمینی و پروتئین بادام زمینی می باشد. پروتئینی که می تواند بسیار چالش برانگیز باشد و در بسیاری از غذاها وجود دارد؛ از غذاهای آسیایی و چینی گرفته تا غذاهای سنتی و محلی؛

در سس های اسپاگتی، انواع شیرینی، آبنبات ها و بستنی های مخصوص، و غذاهایی که در روغن بادام زمینی سرخ می شوند، این پروتئین یافت می شود. در واکنش های خفیف، آنتی هیستامین ها مانند بنادیریل به فرو نشاندن علائم، کمک شایان توجهی می کند. ولی در افرادی که واکنش های شدیدی نشان می دهند، تزریق فوری اپی نفرین، ضروری می باشد. پس مراقب خود باشید!!!