نظر آیت الله صافی درباره زمان عزاداری برای حضرت زهرا(س)
متن استفتاء و پاسخ این مرجع تقلید بدین شرح است:
بسمه تعالی
محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله
با سلام و احترام؛
ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا دختر گرامی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، بفرمایید با توجه به معلوم‌نبودن دقیق تاریخ شهادت آن بزرگوار، بهترین ایام جهت عزاداری برای حضرت چه روزهایی است؟ و بهترین نوع عزاداری در این شهادت عظمی چیست؟
با تشکر / جمعی از مؤمنین

پاسخ آیت الله صافی:
بسم الله الرحمن الرحیم
علیکم السلام و رحمة الله
نسبت به روز شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها اقوال مختلفی ذکر شده است، لکن آنچه بیشتر مورد توجّه علماء واقع شده است فاطمیه اول و فاطمیه دوّم در ماه جمادی الاولی و جمادی الثانیة است؛ و شایسته است که شیعیان از روز سیزدهم جمادی الاولی تا سوّم جمادی الثانیة سوگوار، و با انجام مراسم عزاداری آن حضرت، ارادت و مودّت خود را به اهل بیت علیهم‌ السلام اظهار نمایند و از انجام مراسمی‌ که موجب وهن مراسم شهادت آن حضرت است، اجتناب نمایند.
بهترین عزاداری، بیان فضائل و مناقب و مصائب آن حضرت و ذکر اخلاق و سیره عملی و دفاع ایشان از امام مظلوم حضرت امیرالمؤمنین علیه ‌السلام است که در همه اعصار باید برای مردم تبیین شود.
ان‌شاء الله تعالی مؤمنین با تمسّک به قرآن و عترت به بهترین صورت ممکن به ساحت مقدّس آن بزرگوار عرض ادب و اخلاص نمایند، به ویژه بانوان متدینه با حفظ حجاب و عفّت و پاکدامنی، ایشان را الگوی خود قرار دهند.
لطف الله صافی / ۱۰ جمادی الاولی۱۴۳۳