به گزارش افکارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ سیاره مریخ که نام فارسی آن بهرام و نام یونانی آن مارس یا ارس است چهارمین سیاره منظومه شمسی می باشد که در فاصله دورتر از خورشید واقع شده بنابراین با سرعتی کمتر از زمین به دور خورشید می چرخد.
جو سیاره بهرام از زمین به صورت سرخ دیده می شد و پس از ارسال ماهواره به مریخ و کاوش آن مشخص شد خاک آن سرخ است.
این سیاره دو ماه به نام فوبوس و دیموس را دارد که ماه های آن شکلی نامنظم دارند و جرم سیاره مریخ نصف سیاره زمین و مساحت آن برابر با خشکی های سطح زمین است.
مریخ از نظر اندازه، جرم و جاذبه سطح چیزی بین زمین و ماه زمین می باشد و جو مریخ دارای ۹۵ درصد دی اکسید کربن و مابقی شامل نیتروژن، آرگون و به مقدار بسیار کمی اکسیژن و آب است.
جو سیاره مریخ بسیار رقیق است و به همین دلیل دمای هوای آن به سرعت تغییر می کند.
با توجه به شباهت ها، تفاوت هایی که بین سیاره زمین و مریخ است پژوهشگران و دانشمندان علاقه بسیاری در جهت کشف راه های جدید به منظور امکان پذیر کردن سیاره مریخ برای زندگی انسان ها هستند.
زاویه میل مریخ با زامیه میل زمین یکسان است که این تشابه موجب به وجود آمدن فصل های گوناگون مانند زمین می شود. پژوهش هایی تاکنون انجام شده که نشان می دهد در این سیاره در زمان های دور آب مایع کشف شده است.
جاذبه موجود در سیاره مریخ ۳/۷ متر بر مجذور ثانیه، کمترین فاصله از زمین ۳۵ میلیون کیلومتر قطر آن ۶ هزار و هفتصد و هشتاد و پنج کیلومتر است، میانگین درجه حرارتی سطح سیاره مریخ ۲۱۸ درجه کلوین و محدوده دمایی سطح آن از ۰ تا ۱۲۹- درجه سانتی گراد می باشد و چرخش آن به دور خود مانند زمین ۲۴/۶ ساعت است.