به گزارش افکارنیوز به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، سیستمهای دانشگاه دولتی توسط نهادهای آموزش عالی دولتی اداره میشوند. این نهادها درخواستهای مالی و پیشنهادهای بودجهای را بررسی و پس از تصویب، بودجه یاد شده را به دانشگاه تخصیص میدهند.

اما بسیاری از دانشگاه‌های دولتی در دنیا تا حدی از استقلال مالی، پژوهشی و آموزشی برخوردارند. دانشگاه‌های خصوصی بودجه خود را از دولت دریافت نمی‌کنند و در اتخاذ سیاست‌های خود استقلال بیشتری دارند.

روش‌های تامین بودجه و سازمان دانشگاه‌ها در کشورهای گوناگون جهان بسیار متفاوت هستند. در برخی کشورها بودجه از سوی دولت تامین می‌شود و دربرخی از کشورها از شهریه‌های دانشجویان و کمک‌های مردمی استفاده می‌شود. در برخی کشورها افراد در مناطق خود به دانشگاه می‌روند ودربرخی از کشورها دانشگاه‌ها از سراسر دنیا دانشجو پذیرش می‌کنند و امکانات اقامتی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

در کشور ما در تهیه بودجه دانشگاه ها به ازای هر ۲۰ دانشجو یک نفر هیئت علمی منظور می شود و این در حالی است که در برنامه علوم انسانی، کلاس ها ۳۰ نفری و در برنامه های علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و دامپزشکی کلاس ها ۲۰ نفری منظور می شود.

هر ترم در ۱۸ هفته تنظیم می شود و دانشجویان در مقطع کارشناسی در هر ترم حداکثر ۱۸ واحد و در مقطع کارشناسی ارشد ۱۴ واحد در دکتری ۹ واحد می توانند اخذ کنند.

گفتنی است در دوره دکتری و کارشناسی ارشد، اعضای هیئت علمی بایستی استاد یار و یا رتبه بالاتر از استادیار باشند.

رتبه اعضای هیئت علمی در مقطع کارشناسی نیز بایستی به صورت ⅓ هیئت علمی و مربی و ⅔ بقیه استاد یار و بالاتر در نظر گرفته شود.

کارمندان هر واحد ۲ برابر اعضای هیئت علمی در نظر گرفته می شوند و هریک از اعضای هیئت علمی مسئولیت پست هایی را دارند که از ۳ تا ۵ ساعت در هفته از تدریس موظف آنها از این بابت کسر میگردد.

میانگین حق التدریس هر مربی در هر ساعت ۸۰۰ هزار ریال و برای استادیار ۱۰۶ هزار ریال منظور می گردد.

گفتنی است برای هر کلاس جمعا ۶۰ متر مربع و به ازای هر ۲۰ دانشجو ۵ متر مربع سرویس بهداشتی و ۱۰ متر هم راهرو و هر دانشجو۵/۱ متر نمازخانه ۵/۲ متر آمفی تئاتر و سخنرانی بایستی در نظر گرفته شود.

سالن ورزشی ۸۰۰متر سرپوشیده برای والیبال، فوتبال سالنی، بسکتبال، هندبال در دانشگاه ها ضروری است.

به تعداد هر دو نفر هیئت علمی ۱ اتاق ۱۰ متری، در نظر گرفته می شود که اتاق رئیس ۴۰ متر و معاون ۳۰ متر و سلف سرویس و آشپزخانه معادل وسعت کلاسها و سایر بناهای اداری۲⅟ وسعت کلاس ها در نظر گرفته می شود.

تعداد کلاس نیز با تقسیم تعداد دانشجویان کارشناسی ها بر۳۰ ؛ تعداد دانشجویان ارشد ها تقسیم بر ۱۵ تعداد کلاسها و تعداد دانشجویان دکتری تقسیم بر ۱۰ بدست می آید.