جمع‌آوری کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند

به گزارش افکارنیوز ، قدرتالله گودرزی در گفتوگو با فارس؛ به مصوبه شورای عالی استانها مبنی بر عرضه اجناس و کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی در فروشگاههای وابسته به شهرداری ممنوع شده است اشاره کرد و گفت: در سال گذشته جلساتی در خصوص کالاهای خارجی موجود در فروشگاههای شهروند برگزار کردیم.

مدیر عامل فروشگاه‌های شهروند ادامه داد: برخی از کالاها به صورت کاملاً وارداتی هستند که به آنها خارجی گفته می شود و کالاهایی هم هستند که قطعات آنها از خارج وارد و در داخل مونتاژ می‌شوند اینها دیگر خارجی نیستند.

گودرزی در خصوص برخی برندهای خارجی که وسایل منزل تولید می‌کنند، گفت: این برندهای خارجی کارخانه‌هایی در ایران دارند که محصولاتشان مونتاژ می‌شود و آنها فقط مواد اولیه را وارد کشور می‌کنند.

وی با اشاره به پیام نوروزی مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید داخل گفت: باید تولید را بالا برده و کیفیت را افزایش دهیم و حتما در فروشگاه‌ها بیشتر از کالاهای تولید داخل استفاده خواهیم کرد.

مدیر عامل فروشگاه‌های شهروند با بیان اینکه از سال گذشته کالاهای غیرموجه را حذف کرده‌ایم، گفت: با ۳۳۰ تأمین کننده قرارداد را لغو کرده‌ایم. صرفاً لغو قرارداد برای کالاهای خارجی نبود؛ برخی از آنها واسطه و برخی نیز برند‌های ضعیف بودند و همچنین برخی کالاها از طریق غیرقانونی وارد می‌شد که آنها را حذف کردیم.

به گفته گودرزی، کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند را کم کرده‌ایم.

مدیر عامل فروشگاه‌های شهروند با بیان اینکه جلساتی در این زمینه برگزار کرده‌ایم، گفت: تبلیغ کالای خارجی در فروشگاه نداریم و اگر موردی هم بود حتما در آینده نزدیک حذف خواهیم کرد.

مدیر عامل فروشگاه‌های شهروند با اشاره به اینکه محصولات سوپرمارکت وارداتی در فروشگاه داشتیم، گفت: محصولات اولیه برخی از این اقلام وارد کشور می‌شود که در حال حاضر تصمیم داریم دیگر از این محصولات استفاده نکنیم.

گودرزی با بیان اینکه دو کمیته برای پیگیری این موضوع داریم، گفت: کار آغاز و جلسات به صورت مستمر برگزار می‌شود.

وی به ورود گوشت منجمد قرمز و سفید اشاره کرد و گفت: سازمان‌های ذی ربط این محصولات را وارد می‌کند ما توزیع‌کننده هستیم از این پس اصلا از این محصولات در فروشگاه استفاده نخواهیم کرد.

مدیر عامل فروشگاه‌های شهروند درباره میوه‌های وارداتی گفت: در فروشگاه‌های شهروند میوه‌های وارداتی وجود ندارد.

گودرزی همچنین به برنج‌های خارجی اشاره کرد و گفت: سال گذشته بخش عمده‌ای از این برنج‌ها را حذف کردیم در حال حاضر بسیار محدود برنج خارجی در فروشگاه‌ها داریم. بعد از فروش محصولاتی که از قبل خریداری کرده‌ایم دیگر محصولاتی که مشابه داخلی دارند را وارد نمی‌کنیم.

مدیر عامل فروشگاه‌های شهروند تأکید کرد که در فروشگاه‌های شهروند آمادگی عرضه محصولات با کیفیت داخلی و تولید ملی را داریم.

وی با اشاره به اینکه باید تمامی بنگاه‌های اقتصادی، بازرگانی و تولیدی محصولات مرغوب تولید کنند، گفت: آماده هستیم که کالاها و محصولات با کیفیت تولیدکنندگان داخلی را در تمام شعب خود با قیمت مناسب توزیع کنیم.

به گزارش فارس، در پنجاه و پنجمین جلسه شورای عالی استانها طرح دو فوریتی الزام شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی به پیش‌بینی و اجرای برنامه‌های لازم برای تحقق نامگذاری سال جدید به عنوان تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی تصویب شد.

براساس ماده واحده این طرح شهرداری و شوراهای اسلامی سراسر کشور مکلفند در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی خود در تدوین و تصویب طرحهای اجرای در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی‌، سرمایه‌گذاری و عمران شهری راهبردهای مندرج در پیام نوروزی سال ۹۱ مقام معظم رهبری را در اولویت قرار داده و گزارش اجرای این مصوبه را هر سه ماه یکبار به اطلاع شورای عالی استانها و وزارت کشور برسانند.

از مهمترین مفاد مصوبه مذکور، ممنوعیت خرید اجناس و کالاهای خارجی که مشابه داخلی آن در کشور وجود دارد که توسط شهرداری‌ها و شورای اسلامی سراسر کشور ممنوع شد. همچنین عرضه اجناس و کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی در فروشگاه وابسته به شهرداری‌ها و اجازه تبلیغات برای فروش اجناس، کالاها و خدمات خارجی دارای مشابه داخلی در فضای تبلیغات شهری ممنوع شد.