به گزارش افکارنیوز به نقل از ایتنا ،اگرچه آمار دقيقي در دست نيست اما به نظر ميرسد ضريب نفوذ كلاهبرداران مجازي در كشور رو به افزايش است.

در سال‌های گذشته به ندرت با خبر کلاهبرداری‌های اینترنتی مواجه بودیم و به قولی سالی یک خبر به دستمان می‌رسید که به علت بکر بودن موضوع و هیجان بالا، پرونده را تا صدور حکم نهایی تعقیب می‌کردیم.

اما در سال‌های اخیر و آغاز به کار پلیس ویژه فضای تبادل اطلاعات(فتا) اطلاع‌رسانی گسترده‌ای از سراسر کشور پیرامون کلاهبرداری و سواستفاده از اینترنت منتشر می‌شود که حکایت از افزایش این معضل دارد.
اگرچه پلیس فتا نیز باید موضوع اطلاع‌رسانی را به شکلی انجام دهد که با فضای اینترنت هراسی و کندی کاربری‌های مثبت آن مواجه نشویم.

اما همانطور که در دنیای واقعی امکان جعل عنوان پلیس یا هر عنوان اجتماعی دیگر وجود دارد، در حال حاضر پلیس‌های قلابی فتا نیز به یک روش کلاهبرداری تبدیل شده‌اند.

در همین رابطه و به گفته رییس پلیس فتای یکی از استان‌ها «اخیراً‌ در برخی از اطاق‌های گفت‌وگو، انجمن‌ها و سایت‌های شبکه‌‌های اجتماعی مشاهده شده افرادی با جعل عنوان پلیس سایبری و ایجاد نام‌های کاربری جعلی خود را به عنوان افسر پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات معرفی کرده‌اند. این افراد با سوءاستفاده از اعتماد کاربران به پلیس، نسبت به اخاذی، کلاهبرداری و ایجاد مزاحمت برای آنان اقدام می‌کنند.»

اگرچه این مقام مسئول در قالب یک توصیه کوتاه پلیسی به تشریح شیوه رفتار ماموران پلیس فتا اشاره کرده و گفته، در حال حاضر پلیس به هیچ عنوان در فضای سرویس‌های اینترنت با هیچ یک از کاربران تماس برقرار نمی‌کند، اما آیا این توصیه کوتاه پلیسی به اطلاع کلیه کاربران فضای مجازی رسیده است؟
اصولاً روش تشخیص هویت پلیس از مزاحمان در فضای اینترنت چگونه است؟ اصولاً شیوه عملکرد و حضور پلیس در فضاهای عمومی وب به چه شکل است؟

به هر تقدیر به علت نامعلوم بودن رفتارشناسی ماموران پلیس در فضای وب از یک سو و اطلاع کلاهبرداران حرفه‌ای از این خلاء زمینه برای خرابکاری‌هایی مساعد می‌شود که گاهاً می‌تواند قربانیان زیادی را از چشم پلیس دور نگاه دارد.

از اينرو به نظر ميرسد بخشي از انرژي پليس فتا خارج از رسيدگي به شكايات خصوصي، ميبايست به تشريح هر چه بيشتر نحوه عملكرد پليس و اطلاع رساني در اين خصوص صرف شود.