به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، گيتهاي منطقي (logic gate) اساسيترين اجزاي يك رايانه آنالوگ محسوب ميشوند. برق و ميكرو مدارها تنها راه طراحي يك رايانه نيستند و در حقيقت رايانههاي الكترونيكي يك ابداع نسبتا تازه محسوب ميشوند.

نخستین رایانه‌های واقعی در قرن نوزده و اوایل قرن بیستم از چرخ دنده ساخته شدند، اما محققان دانشگاه کوبه ژاپن برای نخستین بار رایانه خرچنگی طراحی کردند!

خرچنگ‌های سرباز(Mictyris longicarpus) که در سواحل استرالیا زندگی می‌کنند، به تنهایی موجودات ترسویی هستند، اما زمان بروز خطر بصورت گروه‌های چند صد تایی درمی‌آیند که در یک خط مستقیم و در کنار هم حرکت می‌کنند. این شیوه قابل پیش‌بینی حرکت، کلید طراحی رایانه خرچنگی شده است.

وقتی دو دسته از خرچنگ های سرباز با یکدیگر برخورد می کنند، این حرکت مانند برخورد یک جفت توپ بیلیارد به هم است. زمانی که دو توپ در یک زاویه با هم برخورد کنند، حالت ارتجاعی آنها را به دو جهت مخالف پرتاب می‌کند که این حالت یک مکانیک نیوتونی قابل پیش بینی است.

طراحان، دو گروه از خرچنگ‌ها را در یک ماز ساده قرار دادند. زمانی که دو گروه خرچنگ با یکدیگر برخورد کردند، این حالت مشابه برخورد دو توپ خاکی و باعثتشکیل یک گروه بزرگتر شد. تا زمانی که گروه‌ها در یک جهت حرکت کردند، امکان برخورد با یکدیگر وجود نداشته و گیت OR با یک پایه خروجی تشکیل شد.

محققان یک ماز دیگر به شکل X‌ با پنج پایه خروجی عمودی در مرکز طراحی کردند. زمانیکه یک گروه خرچنگ بصورت مستقیم در مرکز رها شدند، به پایه مخالف X‌ رسیدند و اگر دو گروه در مرکز پایه X با یکدیگر برخورد می‌کردند، گیت AND‌ ایجاد می‌شد.

با طراحي اين دو گيت منطقي خرچنگي، به لحاظ تئوري، امكان ساخت گيتهاي منطقي پيچيدهتر و ساخت يك رايانه كامل امكانپذير شد.