به گزارش فارس، آیتالله محمدتقی مصباح یزدی در ادامه سلسله دروس اخلاقی که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد با اشاره به مادی نبودن راهکارهای موفقیت در زمینه خودسازی اظهار کرد: این امر اراده درونی انسان را میطلبد زیرا انجام برخی کارها بسیار آسان بوده و مسیر را برای پیشرفت آدمی و انجام کارهای خوب آسان میکند.

وی افزود: پیمودن این مسیر موجب اجتناب از مفاسد نیز می‌شود اما سهل‌انگاری در این زمینه سبب فراهم شدن زمینه‌های گناه و سلب توفیق انجام کارهای خوب خواهد شد بنابراین خودسازی باید همراه با برنامه‌ریزی دقیقی باشد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه آدمی در سایه انجام هر کار نیک به دنبال لذت، منفعت یا مصلحت است، گفت: انسان کاری را انجام می‌دهد که برایش لذت داشته باشد یا اینکه زمینه لذتی بالاتر را فراهم سازد.

وی با اشاره به انواع لذت‌هایی که انسان‌ها قادر به درک آن هستند، تصریح کرد: در سنین بالاتر از کودکی، تزاحم میان لذت‌ها پدیدار می‌شود و در این زمان، هر انگیزه‌ای که شکوفاتر باشد غالب خواهد شد و در ادامه نیز انسان به وسیله عقل و وحی هدایت می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: افعال اختیاری از دو عامل سرچشمه می‌گیرند که نخستین مورد مربوط به نیازهای مادی انسان و میل او به سمت لذت است که با وسایل مادی ارضا می‌شوند و بعدها نیز لذت‌های دیگر گاه جنبه عادت می‌یابند و در واقع هر میلی در صورت فراهم بودن زمینه لذت، برانگیخته می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر شناخت صحیح و معرفت بهتر به حقایق عالم گفت: از سوی دیگر باید برنامه عملی به منظور تقویت اراده نیز وجود داشته باشد.

وی با اشاره به وجود دو نوع رفتار ایجابی و صلبی در هر یک از این مراحل افزود: عنصر شناخت با استفاده از عقل، وحی، کتاب و سنت به دست می‌آید که این مورد در مورد مکتب تشیع بیش از دیگران وجود دارد اما استفاده بهینه از آن صورت نمی‌گیرد زیرا بسیاری از افراد به حقایق آگاه هستند اما در هنگامه عمل، توجهی به آن نمی‌کنند بنابراین علاوه بر شناخت صحیح، تلاش برای زنده نگه داشتن دانش‌ نیز امری لازم و ضروری محسوب می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: در مقابل آموزه‌های خوب، افکار انحرافی نیز وجود دارند که به بیراهه می‌روند و پرهیز از آنها واجب است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به عوامل فراموشی شناخت‌های صحیح عنوان داشت: تکرار دانسته‌ها موجب تثبیت آنها شده و دستورات شرع مقدس برای تکرار برخی اذکار نیز به همین دلیل بوده است زیرا طبیعت آدمی طوری است که در صورت عدم تکرار، مطالب آموخته شده را فراموش می‌کند.

وی بر ضرورت پرهیز از مطالب غلط و نادرست تاکید کرد و افزود: برخی افراد از اینکه قرآن مردم را به شنیدن همه سخنان و انتخاب بهترین آنها دعوت می‌کند سوء استفاده کرده و افکار نادرست خود را ترویج می‌کنند در حالی که همین قرآن به مسلمانان دستور می‌دهد از سخنان بیهوده و غلط پرهیز کرده و حتی در کنار گویندگان اینگونه حرف‌ها نیز نشینند زیرا بنا بر سخن خداوند، کلام آنها در انسان تأثیر گذاشته و آدمی همانند آنها خواهد شد و حتی به نفاق کشیده می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: کسانی باید به دنبال شناخت شبهات بروند که توانایی علمی لازم را داشته و ظرفیت‌های پاسخگویی به این مسائل را بیابند وگرنه حریفی از پیش بازنده خواهند بود ضمن اینکه وسواس ذهنی نیز امری اشتباه بوده و نباید تنها به شبهات اندیشید بلکه مراجعه به فرد عالم و شنیدن پاسخ از وی می‌تواند راهگشا باشد و مطالب خوب دیگری برای یادگیری وجود دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه تقویت اراده از مسیر انجام کارهای سهل و آسان ممکن خواهد بود گفت: دیدنی‌ها و شنیدنی‌ها تاثیر زیادی بر روح و روان آدمی دارد بنابراین انسان باید به این مسئله توجه کرده و حتی در موارد حلال نیز ذهن خود را مشغول نکند.

وی اظهار کرد: در مقابل هر یک از انبیا، دشمنی نیز وجود داشته است تا انسانها مورد آزمایش قرار گرفته و خود راه خویش را انتخاب کنند.