نمره انضباط آقای وزیر چند بود!

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، نمره انضباط از آن جمله نمراتی است که در کارنامه دانشآموزان قرار دارد؛ نه خیلی مهم است و نه خیلی کماهمیت؛ همیشه دادن نمره انضباط در کارنامه جای سوال بوده است که واقعاً مبنای این نمره چه چیزی باید باشد؟

چندی پیش یکی از مسئولان آموزش و پرورش عنوان کرد که «در آیین نامه انضباطی مواردی چون غیبت‌های غیرموجه، تأخیر ورود، پوشش و لباس دانش‌آموز و استفاده از تلفن همراه تعریف شده است و در صورت تکرار چنین مواردی پس از تذکر اولیای مدرسه، از نمره انضباط دانش‌آموز کسر می‌شود».

اما این سؤال همچنان مطرح است که هر کدام از موارد تخلف مانند غیبت یا تأخیر در ورود به مدرسه، چند نمره از انضباط کم خواهد کرد؟ مبنای این کم‌کردن‌ها چه چیزی است و آیا نیاز به ساماندهی این نمره در کارنامه دانش‌آموزان احساس نمی‌شود؟

حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در پاسخ به این پرسش که «آیا وقتی دانش‌آموز بود، تنبیه شده است؟»، اظهار داشت: تنبیه نشدم، چون درسخوان بودم؛ نمره انضباطم نیز ۲۰ بود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «نگرش آموزش و پرورش به نمره انضباط چیست و آیا ساماندهی نمره انضباط دانش‌آموزان را در دستور کار دارد؟»، گفت: وجود نمره انضباط در مدارس خوب است اما باید ببینیم که انضباط را چگونه در مدارس تعریف می‌کنیم و نمره می‌دهیم.

حاجیبابایی اضافه کرد: باید به سمت هدایت دانشآموزان به رفتارهای بهتر حرکت کرده و در آنها ایجاد انگیزه کنیم؛ باید دانشآموزان را برای رفتارهای مناسبتر در مدرسه تشویق کنیم و نباید نمره انضباط به عاملی معکوس تبدیل شود.