نوعروسان مراقب باشند

به گزارش افکارنیوز ، سیروس لطیفیان در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: گالریهای لباس عروس در ایلام هیچ گونه پیشینه و تعهدی در زمینه تصویربرداری از مراسم عروسی افراد ندارند، لذا این قضیه باید مورد توجه افراد و نو عروسان قرار گیرد.



وی با بیان اینکه بحثفیلم و عکس از مجالس و محافل خانوادگی در ایلام در پایین‌ترین رده اهمیت قرار دارد، افزود: متاسفانه در ایلام هزینه‌هایی که برای پذیرایی و سایر مراسم‌ عروسی انجام می‌شود، بسیار بیشتر از هزینه فیلم و عکسبرداری بوده که این قضیه نیازمند بازبینی است.



لطیفیان، ماندگاری فیلم و عکس را برای افراد بیشتر از لذت پذیرایی برای مهمانان دانست و گفت: متاسفانه برخی از گالری‌های لباس عروس در ایلام هنگام مراجعه نوعروسان به آنها برای تهیه لباس، پیشنهاد فیلمبرداری و کارهای مرتبط با مراسم عروسی را به نازل‌ترین قیمت به آنها می‌دهند که این امر غیرقانونی است.



عضو انجمن ملی عکاسان ایران با اشاره به اینکه بحثکمترین قیمت برای برخی از نوعرسان جذب کننده است، بیان کرد: برخی از افراد که از بنیه مالی مناسبی برخوردار نیستند، در برابر این گونه پیشنهادات، رضایت نشان می‌دهند که این امر یکی از بزرگترین مشکلات صنفی ما محسوب می‌شود.



وی به وجود نوعی بازار دلالی در صنف عکاسان ایلام اشاره و عنوان کرد: نرخهای پایینی که در گالری‌های لباس عروس به افراد داده می‌شود، به نوعی حق انتخاب را از آنها گرفته و در پایان فقط تعدادی عکس معمولی و فیلمی با پایین‌ترین کیفیت و بدون هیچ گونه امنیتی در اختیار آنها قرار داده می‌شود.



این عضو فدراسیون جهانی عکاسان ایران، ضمن بیان اینکه مردم هیچ گونه تصویربرداری را به گالری‌های لباس عروس ندهند، خاطر نشان کرد: برخی عکاسی‌ها و آتلیه‌های عروس و داماد بعد از اخذ مجوز از اتحادیه، آن را به گالری‌های لباس عروس که با هم بده بستان دارند، می‌فروشند.



مسوول واحد عکس حوزه هنری ایلام تصریح کرد: اگر گالری لباس عروسی به تازه عروسانی که برای تهیه لباس مراجعه می‌کنند، پیشنهاد فیلم و عکسبرداری دادند، باید هوشیار باشند که حتما به قول معروف کاسه‌ای زیر نیم کاسه است.



لطیفیان در مورد مشکلات حوزه درآمدی این صنف در ایلام نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه مواد مصرفی و ملزومات مورد نیاز ما از خارج کشور وارد می‌شود، لذا با مشکلات نرخ‌گذاری مواجه هستیم، چون قیمت دلار در بازار از نوسانات خاصی برخوردار است و امکانات ما روز به روز گرانتر می‌شود، لذا نمی‌توانیم ثبات قیمت مشخصی داشته باشیم.



وی همچنین با ابراز گلایه از برخی از نهادهای مرتبط در زمینه ارایه گواهینامه مهارت عکاسی برای اخذ پروانه کسب در این صنف گفت: متاسفانه عکاسان ما در سطح استان از آموزشهای لازم برخوردار نیستند یا به عبارت دیگر مهارت و آموزش لازم را در این زمینه ندیده‌اند که این موضوع هم یکی از مشکلات صنفی ماست.



رییس اتحادیه عکاسان ایلام همچنین با اشاره به اینکه برخی از افرادی که وارد این صنف شده‌اند، هیچ گونه علاقه‌ای به این کار ندارند، ولی فقط به لحاظ مادی مجبور به این کار هستند، اضافه کرد: جایگاه عکاسی در ایلام برای مردم به خوبی توجیه نشده و مردم نمی‌دانند کارهای خدماتی خود را در این زمینه به چه کسی بدهند.



این برگزیده جشنواره‌های بین‌المللی عکاسی تصریح کرد: عدم مطالعه تخصصی از سوی عکاسان در ایلام به نوعی باعثعقب‌ماندگی علمی صاحبان این صنف شده که البته عدم آموزش تخصصی نیز این مشکل را دو چندان کرده است.



لطیفیان عملکرد مجمع امور صنفی را به نوعی برای این صنف خنثی اعلام و عنوان کرد: متاسفانه صاحبان برخی صنوف در ایلام از هیچ گونه تسهیلات بانکی استفاده نمیکنند که همین امر موجب شده که آنها نتوانند از امکانات روز در این زمینه استفاده کنند.