چگونگی نبرد خانه‌داری و آلزایمر!

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، دكتر آرون باخمن از محققان مركز پزشكي دانشگاه راش در شيكاگو اعلام كرد: نتايج تحقيقات نشان مي دهد، فعاليتهاي بدني شامل ورزش و حتي كارهاي روزمره منزل مانند غذا پختن، ظرف شستن و تميز كردن مي تواند خطر ابتلا به بيماري آلزايمر را كاهش دهد.

در این تحقیق، از ۷۱۶ داوطلب حاضر با میانگین سنی ۸۲ سال خواسته شد که ضمن استفاده از دستگاهی به منظور بررسی عملکردهای روزانه، به تست‌های شناختی برای بررسی وضعیت حافظه و قدرت تفکر پاسخ دهند.

پس از سه سال ۷۱ نفر از این افراد به بیماری آلزایمر مبتلا شدند.

نتایج بررسی ها نشان می‌دهد، افراد با فعالیت روزانه کمتر دو برابر افراد فعال در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

دکتر «آنه کوربت» مدیر مرکز تحقیقات انجمن آلزایمر خاطر نشان می‌کند: این مسأله تقریبا به اثبات رسیده است که تمرینات بدنی منظم یک روش بسیار کارآمد برای کاهش خطر ابتلا به بیماری زوال عقل است.

این پژوهش بیانگر نقش ویژه فعالیت بدنی در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر در افراد مسن است که می‌تواند این خطر را تا ۴۵ درصد کاهش دهد.

افرادی که قادر به انجام تمرینات ورزشی نیستند، می‌توانند با انجام کارهای ساده در منزل مانند آشپزی و تمیز کردن خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهند.

فعالیت بدنی منظم، ‌کنترل وزن، ترک سیگار، رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از آنتی اکسیدان و ماهی چرب از مهمترین عوامل پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر در افراد مسن است.

نتایج این تحقیق در مجله Neurology‌ منتشر شده است.