به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا ؛ این بررسی كارشناسان و پزشكان دانشكده بهداشت عمومی هاروارد در امریكا اولین و بزرگترین بازبینی نظام مند است كه تا این تاریخ روی این موضوع صورت گرفته است.

به نوشته روزنامه یو اس ای تودی، دکتر " جولیا بوهم " از متخصصان «دپارتمان جامعه، رشد انسان و سلامت» در این دانشکده که نویسنده اصلی این مطالعه نیز بوده است، ‌ تشریح کرد: ‌ فقدان تفکر منفی لزوما به معنی وجود تفکر مثبت نیست. ما در بررسی‌های خود نتیجه گرفتیم که صرف نظر از فاکتورهایی چون سن فرد، موقعیت اجتماعی – اقتصادی، شرایط سیگار کشیدن و یا وزن بدن، توانایی‌های چون خوشبینی، رضایتمندی از زندگی و شادی با کاهش احتمال بروز بیماریها و مشکلات قلبی و عروقی ارتباط دارد به این ترتیب که هرچه این احساسات مثبت بیشتر شوند، ‌فرصت بروز این بیماری‌ها کاهش می‌‌یابد.

وی اضافه كرد: برای مثال در افراد خوش بین و مثبت نگر احتمال بروز ابتدایی ترین علائم مشكلات قلبی و عروقی تا ۵۰ درصد كاهش پیدا میكند. در این بازبینی تخصصی روی بیش از ۲۰۰ مطالعه منتشر شده در دو پایگاه دادههای علمی اصلی و بزرگ هم چنین معلوم شد كه این احساسات مثبت فاكتورهای موثری در كاهش احتمالی پیشرفت بیماری ها هستند.این متخصصان دریافتند: افرادی كه احساسات مثبت بیشتری دارند در عین حال بیشتر به رفتارهای سالم مثل ورزش كردن، داشتن یك رژیم غذایی متعادل و خواب كافی گرایش دارند. به علاوه هرچه حس مثبت اندیشی و خوش بینی در فرد بیشتر باشد، عملكردهای بیولوژیكی نیز نظیر پایین آمدن فشار خون، افزایش چربیهای مفید و برخورداری از وزن طبیعی بدن، بهبود پیدا میكنند.با توجه به این یافته میتوان نتیجه گرفت كه خوش بینی و مثبت اندیشی فاكتوری موثر برای پیشگیری از بیماریهاست. این مطالعه اخیرا در نشریه انلاین بولتن روانشناسی ارائه شده است.