به گزارش افکارنیوز به نقل از سینانیوز، یادش بخیر وقتی بچه بودیم بوی میوههای نوبرانه فضای محله را پر میکرد. به طوری که مزه آن را هنوز هم احساس میکنیم ولی امروزه وقتی به میوه فروشیها میرویم میوه نوبرانه فصل زمستان را در فصل بهار و یا تابستان میبینی که نه عطری دارد و نه مزهای.
امروزه در مواد غذایی از گوشت مرغ گرفته تا میوه و سبزیجات برای زود‌تر رسیدن محصولات و یا بهتر بگوییم سودآوری بیشتر از هورمون به میزان زیادی استفاده می‌شود که این موضوع علاوه بر اینکه طعم واقعی میوه را از بین می‌برد بلکه آسیب‌های فراوانی نیز برای بدن به همراه دارد.
دکتر رویا حسینی، فوق تخصص غدد در گفتگو با خبرنگار سینانیوز با اشاره به تاثیرات منفی هورمون ها بیان کرد: «اختلالات قاعدگی، موهای زائد و یا ریزش مو از عوارض هورمون است که بیشتر بر زنان تاثیر می‌گذارد.»
وی ادامه داد: «همچنین هورمون در زنانی که قصد بارداری دارند نیز تاثیر می‌گذارد به نحوی که حتی می‌تواند سطح تظاهرات مردانه را در آنان افزایش دهد.»
به گفته وی، آکنه‌های مقاوم به درمان نیز از عوارض افزایش هورمون در بدن است. ولی در کل در مردان تاثیر چندانی ایجاد نمی‌کند. در کودکان نیز اگر هورمون بیش از حد زیاد باشد بر رشد آنان تاثیر می‌گذارد.
البته در خصوص تاثیرهورمون بر انسان تحقیقات دقیقی انجام نشده است. به گفته رئیس اداره بهداشت کشاورزی، بسیاری از سبزیجات به صورت بسته بندی عرضه می‌شوند که در صورت داشتن کد بهداشتی و دقت شهروندان می‌توان از سالم بودن آن مطمئن شد.
در ادامه پیگیری این موضوع از سوی خبرنگار سینانیوز، دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه یادآور شد: «هورمون‌ها عمرکوتاه مدتی دارند بنابراین افراد نباید در این زمینه نگرانی داشته باشند در واقع مطالعه علمی در این زمینه انجام نشده است تا میزان خطر آن مشخص شود البته این موضوع دلیل بر آن نیست که ضرری برای انسان ندارد.»
وی ادامه داد: «بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند که غذاهای ارگانیک(نبود کودشیمیایی، هورمون، سم) برای بدن مفید‌تر و طبیعی‌تر است به نحوی که در تمام کشور‌ها محصولات ارگانیک بسیار حائز اهمیت است. همچین پزشکان معتقدند بسیاری از بیماری‌های گوارشی به خصوص بیماری رفلاکس در کودکان، با استفاده از مواد غذایی هورمون دار ارتباط دارد و صرفا یک فرضیه محسوب می‌شود بنابراین تحقیق علمی در این زمینه یکی از نیازهای اصلی کشور ما است.»
متخصص تغذیه در پایان در خصوص تشخیص میوه ارگانیک گفت: میوههای ارگانیک بیرنگ هستند و افراد فکر میکنند که کیفیت خوبی ندارد به طوری که شکل آنها نامیزان است در صورتی که سایر میوهها کاملا یکسان و هم اندازه هستند.