نارضایتی متقاضیان از کیفیت مسکن مهر

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، مسکن سرپناهی دائمی برای سکونت انسان و از آنجا که سرپناه برای همه مورد نیاز است، مسئله فراهم کردن مسکن نه تنها برای افراد بلکه برای دولت نیز یک دغدغه مهم محسوب میشود از این رو تاریخچه مسکن از توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نوع بشر جداییناپذیر است.

طرح مسکن مهر از طرح‌های خوب دولت برای دادن فرصت برابر خانه‌دار شدن به همه مردم بود. با گذشت چهار سال از زمان اجرای طرح مسکن مهر در کشور عده‌ای از متقاضیان واحدهای مسکونی خود را تحویل و عده‌ای نیز همچنان در انتظار مسکن هستند.

رفتن در بین متقاضیان مسکن مهر و شنیدن درد و دل آنان نیز پیام‌هایی برای مسئولان دارد که لزوم توجه بیشتر را می‌طلبد.

* برخی هزینه‌ها بر دوش متقاضی سنگینی می‌کند

یکی از متقاضیان مسکن مهر در شهرستان فردوس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: برای ساخت یک واحد مسکونی ۷۵متری باید مبلغ ۳۵ میلیون تومان بپردازیم به طوری که برای ساخت این واحدها مبلغ ۲۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود و متقاضی مسکن باید ۱۵ میلیون تومان آورده شخصی داشته باشد.

مهدی صحراگرد افزود: برای ساخت مسکن مهر مبلغ ۱۳ میلیون تومان آورده ما تاکنون بوده و ۲۲ میلیون تومان نیز تسهیلات بانکی اعلام شده است، علاوه بر این نیز هزینه گازکشی و امتیاز آب نیز برعهده خود متقاضی است.

* واحدهایی که بعد از تحویل نیاز به تعمیر دارند

وی تصریح کرد: واحدها از نظر ساخت و ساز مشکلات زیادی دارد از جمله آنکه برق‌کشی، کاشی‌کاری و اجرای کف مطلوب نیست و به نظر می‌رسد باید پس از مستقر شدن در این واحدها، مجدداً ساخت و ساز و تعمیرات اساسی انجام شود.

صحراگرد همچنین به تاخیر در ساخت واحدهای مسکن فاز یک اشاره کرد و یادآور شد: علی‌رغم گذشت چهار سال هنوز از تحویل این واحدها خبری نیست.

* کیفیت ساخت و ساز مورد توجه قرار نگرفته است

امینی یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر در شهرستان فردوس به خبرنگار فارس گفت: در روند اجرای فاز یک مسکن مهر کیفیت ساخت و ساز و مصالح مصرفی مورد توجه قرار نگرفته است.

صدیقه امینی افزود: بسیاری از قسمت‌های ساختمان از نظر مصالح و ساخت و ساز مشکل دارد و علی‌رغم پرداخت هزینه زیاد به کیفیت کار توجه نشده است.

وی تصریح کرد: تسهیلات اعطایی از سوی بانک‌ها یک سال و نیم زمان تنفس دارد که به دلیل کندی پروژه این مدت زمان سپری شده و باید همزمان با استقرار در واحدها اقساط بانک را نیز پرداخت کنیم.

امینی یادآور شد: مدیرعامل فاز یک مسکن مهر تاکنون وعده‌های زیادی برای تحویل واحدها به اعضا داده که البته تاکنون نیز محقق نشده است.

وی از مسئولان مربوطه خواست تا با توجه به تاخیر در زمان واگذاری واحدها، زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی را نیز به تعویق بیندازند تا اعضا بتوانند اقساط خود را به راحتی پرداخت کنند.

* پاسخ مدیرعامل فاز یک مسکن مهر به منتقدان

مدیرعامل فاز یک مسکن مهر شهرستان فردوس هم در پاسخ به منتقدان گفت: واحدهای مسکونی فاز یک آماده تحویل است و اعضا می‌توانند پس از مراجعه به تعاونی و تسویه حساب واحدهای خود را تحویل بگیرند.

علی کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس افزود: مقرر شده بود که مبلغ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات به صورت یکجا از سوی بانک عامل پرداخت شود ولی این مبلغ طی چهار ماه پرداخت شد و از این رو روند اجرای پروژه طولانی شده است.

وی تصریح کرد: وقتی تسهیلات به موقع و یک جا پرداخت شود پیمانکار نیز به روند اجرای پروژه سرعت بیشتری می‌بخشد.

* فردوس بنا و کارگر ساختمانی ندارد

مدیرعامل فاز یک مسکن مهر با اشاره به اینکه در شهرستان فردوس بنا و کارگر ساختمانی با قیمت مناسب وجود ندارد، یادآور شد: دستمزد نیروهای ساختمانی با یکدیگر متفاوت است و نیروهایی که در فاز یک مسکن مهر مشغول به کار شده‌اند اگرچه از شهرهای همجوار بودند ولی دستمزد دریافتی آنان بسیار مناسب بود.

کیانی گفت: اعضای تعاونی‌ها هیچ وقت نباید تصور کنند که قیمت تمام شده واحدهای فاز یک با دیگر فازها یکسان باشد بلکه باید به قیمت مصالح مصرفی و همچنین دستمزد نیروهای ساختمانی نیز توجه کنند.

وی افزود: برای ساخت درب چهار واحد مسکن مهر قراردادی ۲۰ روزه با یکی از نیروهای جوشکار شهرستان بسته شد که تحویل این درب‌ها بیش از یک ماه به طول انجامید که این خود نمونه‌ای از قرارداد با نیروهای همشهری است.

* کیانی: منکر ایرادات پروژه نیستم

مدیرعامل فاز یک مسکن مهر تصریح کرد: منکر ایرادات پروژه نیستم ولی این ایرادات در همه پروژه‌ها وجود دارد و تنها مربوط به فاز یک مسکن مهر نمی‌شود.

کیانی یادآور شد: وقتی حجم کار بالا باشد، کیفیت تا حدودی کاهش میِیابد ولی در ساخت واحدهای مسکن مهر فاز یک سعی شد تا علاوه بر توجه به کیفیت کار از مصالح مطلوب و مناسبی استفاده شود و این خود نیز سبب طولانی شدن روند اجرای پروژه شد.