آمادگی داریم با رعایت موازین بهداشتی نماز جمعه را برگزار کنیم

محمدجواد علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در نشست مشترک با سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: خدای متعال را شاکریم که به فضل و کرمش و به همت مدافعان سلامت افتخارات بسیاری نصیب جمهوری اسلامی ایران در مدیریت کرونا شد. از کسانی که این افتخارات را به وجود آوردند، قدردانی می‌کنیم.

او ادامه داد: وزارت بهداشت و مدافعان سلامت مجاهدانه وارد شدند و هدایت رهبری کار را به این نقطه ارزشمند رساند. از ویژگی‌های این دوران آن بود که در ماه‌های رمضان و محرم حوزه دین و متدینان متفاوت از نظر نظم و انضباط ظاهر شدند و دغدغه‌ها با عنایت پروردگار و همت مومنان به حداقل رسید. نهاد‌های دینی و مومنان در ماه محرم در داخل و خارج از کشور الگو بودند.

تصمیم گیری برای لغو نماز جمعه بسیار سخت بود

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه افزود: وقتی تصمیم گرفتیم نماز جمعه نداشته باشیم به ما بسیار سخت گذشت؛ چرا که نماز جمعه از نظر فضیلت در بین اعمال بی نظیر است و از نظر اهمیت و تاثیر به حج پهلو می‌زند. برگزاری نماز جمعه از برکت نظام جمهوری اسلامی است و از نظر سیاسی و انقلابی از ارکان حفظ آرمان‌ها و پیشبرد مقاصد است. تصمیم گیری برای لغو نماز جمعه بسیار سخت بود و بنا بر مشورت با وزیر بهداشت این تصمیم گرفته شد.

او تاکید کرد: ما در مسیر طی شده در انجام و لغو این وظیفه شرعی، انقلابی و دینی در ایام کرونا از حمایت رهبر انقلاب برخوردار بودیم و بار سنگین لغو مراسم را ایشان از دوش ما برداشتند. همیشه بر مبنای هماهنگی با ستاد مقابله با کرونا تصمیمات را گرفتیم.

حجت الاسلام علی اکبری گفت: نماز‌های جمعه با رعایت نظم و بهداشت مطابق نظر ستاد مقابله با کرونا برگزار می‌شود. در حال حاضر نماز‌های جماعت با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مساجد برگزار می‌شود و فعالیت عادی مسجد برقرار است.

او مطرح کرد: به نظر می رسد ما کمترین مخاطره را در نماز جمعه داریم؛ چرا که امکان برگزاری نماز جمعه در یک روز خاص و زمان محدود و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی وجود دارد و توجیهی برای اینکه نماز جمعه برگزار نشود وجود ندارد زیرا نمازگزاران به شدت نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه افزود: ما اهتمام وزیر بهداشت را در برگزاری مراسم‌های دینی شاهد بودیم. به نظر من اکنون به وضعیتی رسیده ایم که شرایط برگزاری نماز جمعه بنابر وضعیت قرمز و سفید را داریم. احساس مردم کشور این است که نماز‌های جمعه برگزار نمی‌شود. در تهران هم در هفته‌ای که قرار بر برگزاری بود به دلیل بدتر شدن شرایط باز هم مجبور به لغو نماز جمعه شدیم.

حجت الاسلام علی اکبری با بیان اینکه اخیرا دفتر رهبری از پیشنهاد ما برای برگزاری نماز جمعه استقبال کرده است، گفت: تصمیم ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت برای ما حجت است و ما آمادگی داریم با رعایت موازین بهداشتی نماز جمعه را برگزار کنیم. در صورتی که تصمیم بر لغو گرفته شود باید توضیحات را دریافت کنیم و توجیه شویم. 

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری گفت: مرزبندی قرمز و سفید شهرها برای نماز جمعه برداشته شود، این فریضه به درستی و با رعایت شیوه‌نامه‌ها قابل برگزاری است و نباید مشتاقان این فریضه را از آن بی‌بهره گذاشت.